Malkoç: “Halkımızın hak arama konusundaki çekincelerini gidereceğiz”
ADANA (İHA) – Kamu Başdenetçisi Şeref Malkoç, “Türkiye’de
ilk kurulduğumuzda yüzde 20’lerde olan ombudsman kararlarına uyma oranı yüzde
70’lere çıktı. Bu bağlamda iyi bir noktayız ve daha iyi yerlere geleceğimiz
kanaatindeyiz. Bunun için de halkımızla ve idarelerle temas halindeyiz. Bundan
sonra da ombudsmanlık bağlamında Türkiye’yi dünyanın en iyilerinden biri yapma
gayretinde olacağız” dedi.
Şeref Malkoç, basın kuruluşu temsilcileriyle bir araya geldiği kahvaltılı
toplantıda, Kamu Denetçiliği Kurumu’nun kuruluş amacını ve bu zamana kadar
gerçekleştirdiği çalışmaları anlattı, dünyadaki tüm ombudsmanlıklar gibi
görevlerinin halkla devlet arasındaki ilişkileri düzenlemek olduğunu kaydetti.
İdarelere karşı halkın avukatlığını yaptıklarını söyleyen Malkoç,
“Devletle halk arasındaki ilişkileri düzenliyoruz ama bunu yaparken de
idarenin hasmı değiliz. İdare ile halk arasındaki kaynaşmayı sağlamaya
çalışırken, devlete yol gösteriyoruz. Kurumun anayasal bir kurum haline ilk
geldiği yer İsveç. Bizim kültürümüzden İsveç’e intikal etmesi ve maalesef
Türkiye’de lüzumsuz tartışmalardan dolayı bu kuruma geç kavuşmamız üzücü bir
durum. Biz de bu geç kavuşmayı sizlerle görüşerek, idarecilerimizle konuşarak
telafi etmeye çalışıyoruz” diye konuştu.
“2017’de Kamu Denetçiliği Kurumu’na 17 bin başvuru yapıldı”
Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100’üncü yılında dünyanın ilk 10 ülkesi
arasına girmeyi hedeflediklerini ifade eden Malkoç, refahta, eğitim ve sağlık
hizmetlerinin kalitelerinin arttırılmasında, toplumun her alanında bu kaliteyi
yaygınlaştırma konusunda 82 milyon vatandaşla hep birlikte çalışacaklarını
kaydetti. Kamu Denetçiliği Kurumu’na başvuruların ücretsiz olduğuna dikkat
çeken Malkoç, “Kurumumuza başvurular çok kolay yapılabiliyor. Mektup,
elektronik posta, kaymakamlık ve valilikler aracılığıyla vatandaşlarımız bize
başvuruda bulunabiliyor. Kurumumuza geçtiğimiz yıl 17 bin 585 başvuru yapıldı.
Bize başvurunun iletilmesi halinde şikayeti hemen incelemeye alıyoruz.
Türkiye’nin en iyi uzmanlarıyla ilk etapta çıplak gözle başvurunun haklılığına
bakıyor ve ilgili kurumla iletişime geçerek sorunu çözülmesi gerektiğini
söylüyoruz. Eğer şikayet kolay çözülemeyecek bir sorunsa ilgili idare ile
temasa geçip, konuyla ilgili yazışma ve delilleri de talep edip, kendi
kararımızı oluşturuyoruz. Bizim kararlarımız tavsiye kararlardır” dedi.
Avrupa ülkelerinde ombudsmanlık kararlarına uyma oranının yüzde 80 olduğunu,
Türkiye’de ise kurulduğu ilk yıllarda yüzde 20’lerde olan oranın yüzde 70’lere
kadar çıktığını kaydeden Malkoç, “Ombudsmanlık bağlamında şu anda iyi bir
noktadayız. Daha iyi noktalara gideceğimiz kanaatindeyiz. Bunun için de sürekli
halkımızla temas halindeyiz. Bundan sonra da ombudsmanlık bağlamında Türkiye’yi
dünyanın en iyilerinden biri yapma gayretinde olacağız. İnsanımız genellikle
hak arama konusunda çekingen davranıyor. Bunun değişik sebepleri var. Biz de
insanımızın hak arama kültürünü teşvik ediyoruz. Hatta bazen de tahrik ederek
bu çekingenliği ortadan kaldırmaya çalışıyoruz” ifadelerini kullandı.
Kamu Başdenetçisi Şeref Malkoç’un Adana’da basın mensuplarıyla bir araya
geldiği toplantıya, kamu denetçileri Saadettin Kalkan, Yahya Akman, Arif Dülger
ve Hüseyin Yürük de katıldı.