ORHAN SÜMER: VATANDAŞTAN TASARRUF İSTENİYOR SARAY’DA İSRAF DURMAK BİLMİYOR
Cumhuriyet Halk Partisi Adana Milletvekili ve TBMM KİT Komisyonu Üyesi Orhan Sümer, verdiği soru önergelerini de sıralayarak, bugüne kadar yanıt alamadıklarını söyledi. Sümer, “AKP iktidarı kendi döneminin zenginlerini yaratmak ve rant sağlamak için ülkenin tüm gelir kaynaklarını beton ekonomisine yatırdı. Yap-İşlet-Devret, Yatış, Uçuş, Hasta garantili projeler. Her birinde bilindik şirketler üzerinden rant sağlandı. Üretime, eğitime, sanata, bilime, sanayileşmeye yatırım yapılmadı. Üzerine yanlış ekonomi politikaları eklenince ülke büyük bir ekonomik krize girdi. Bugün Adana özelinde konuşursak Şakirpaşa Havalimanı’nı geliştirmek, modernize etmek, daha konforlu hale getirmek varken, 14 yıl boyunca Çukurova Bölgesel Havalimanı’nın yapımı devam etti. Çünkü rant sağlanması gerekliydi” dedi.
(HABER MERKEZİ)-CHP Adana Milletvekili ve TBMM Kit Komisyonu Üyesi Orhan Sümer, Çukurova Bölgesel Havalimanı ile ilgili Ulaştırma Bakanlığı’nın cevaplaması isteği üzerine TBMM’ye verdiği Yazılı Soru Önergesi hakkında yazılı açıklamada bulunarak vatandaştan tasarruf istendiğini, ancak Saray’da israfın bitmediğini kamuoyuna duyurdu.
Orhan Sümer yazılı açıklamasında şunları söyledi;
ÇUKUROVA BÖLGESEL HAVALİMANINYOLCU UÇUŞ GARANTİ SAYISI GİZLENİYOR
“Yapımı 14 yıl süren, ihaleleri defalarca iptal edilen, “rant için Bakan değişikliği” yapıldığı söylenen, Çukurova Bölgesel Havalimanı ile ilgili Ulaştırma Bakanlığı’na Yazılı Soru Önergesi vermiştik.
Önergemizde;
-Yolcu uçuş garantisini?
-Gelen ve Giden yolcu üzerindeki ödeme farklarını?
-Yapılan etapların maliyetlerini?
-İşletmeciye yapılacak maksimum ödeme tutarını?
-Ödemelerin kaç sene devam edeceğini?
-Benzer büyüklükteki Havalimanları ile arasındaki yapım maliyetini? Sormuştuk.
Sayın Bakan hiçbir soruyu cevaplamadan, ezcümle her şey mevzuata uygundur demiş. Vatandaşın cebinden çıkacak her kuruşun takipçisi olacağız. Kaçamak cevaplarla, milletin parasının heba edilmesine asla izin vermeyeceğiz. AKP İktidarının uyguladığı yanlış politikalar sonucunda yaşanan ekonomik kriz ortadayken, tüm büyük projelerdeki harcamaların sonuna kadar takipçisi olacağız.
İKTİDAR TÜRKİYE’Yİ BETON EKONOMOSİ VE RANT KISKACANA SIKIŞTIRDI
AKP İktidarı kendi döneminin zenginlerini yaratmak ve rant sağlamak için ülkenin tüm gelir kaynaklarını beton ekonomisine yatırdı. Yap İşlet Devretler, Yatış, Uçuş, Hasta garantili projeler. Her birinde bilindik şirketler üzerinden rant sağlandı. Üretime, eğitime, sanata, bilime, sanayileşmeye yatırım yapılmadı. Üzerine yanlış ekonomi politikaları eklenince ülke büyük bir ekonomik krize girdi. Bugün Adana özelinde konuşursak Şakirpaşa Havaliman’nını geliştirmek, modernize etmek, daha konforlu hale getirmek varken 14 yıl boyunca Çukurova Bölgesel Havalimanı’nın yapımı devam eti. Çünkü rant sağlanması gerekliydi. İktidarın olaylara bakış açısını hepimiz biliyoruz. Madem yapıldı vatandaş ne kadar borçlandı, devlet kasasında her bir yolcu için kaç dolar ödenecek diye soruyoruz, onun da cevabı gizleniyor. Tüm yapılanların farkındayız. Tüyü bitmemiş yetim hakkı olanı sonuna kadar savunacağız.
VATANDAŞA TASARRUF ET DERKEN, SARAY İSRAFA DOYMUYOR
AKP İktidarı Türkiye’yi içine sürüklediği ekonomik buhranın faturasını vatandaşa ödetmeye çalışıyor. Millet neyden tasarruf yapacağını şaşırmışken vergi üzerine vergi bindiriliyor. Diğer tarafta Saray harcamaları ve yandaşa rant sağlayacak ihalelerde hız kesilmiyor. TÜİK’in oynanmış rakamlarıyla ekonomik normalleşme sağlanıyor mesajı verilirken, millet sokak enflasyonu altında her geçen süre daha da eziliyor. Her gün başka bir algı operasyonu ile vatandaşın asıl derdi olan ekonomik krizi unutturacağını zanneden Saray İktidarı en büyük dersi millet yine sandıkta verecektir” dedi
ORHAN SÜMER’İN SORU ÖNERGESİ ŞÖYLE;
Yapımına 14 sene önce başlanılan, ihalesi defalarca değiştirilen, şaibelerle anılan Çukurova Bölgesel Havalimanı 10 Ağustos 2024 tarihi itibarıyla açılmıştır. Bu sebeple Adana Şakirpaşa Havalimanı’nın ticari uçuşlara kapatılarak, sadece eğitim uçuşları için kullanılacağı bizzat Cumhurbaşkanı tarafından açıklanmıştır.
Bu bağlamda;
1-Çukurova Bölgesel Havalimanı’nı 25 yıl işletecek olan Favori Çukurova Havalimanı İşletmeciliği A.Ş.’ye 12 yıl boyunca yıllık bazda verilen yolcu garantisi sayısı kaçtır?
2-Yolcu başına verilen garanti ödeme tutarı ne kadardır? Gelen ve Giden Yolcu başına ödeme tutarında herhangi bir fark var mıdır?
3-Çukurova Bölgesel Havalimanı’nda fizibilite çalışması yapılmış mıdır? Zafer Havalimanı’nda %97 yanılma payının olduğu düşünüldüğünde, yıllık yanılma payı kaç olarak hesaplanmıştır?
4-Çukurova Bölgesel Havalimanı 3 etap olarak planlanmıştır? Şu anda faaliyete geçen kısım kaçıncı etaptır? Diğer etaplara ilişkin planlama nedir? Ne zaman faaliyete geçirilecektir?
5-Çukurova Bölgesel Havalimanı için işletmeci firmaya garanti ödeme kapsamında maksimum yapılacak ödeme tutarı ne kadardır? Kaç sene boyunca bu ödemeler devam edecektir?
6-Çukurova Bölgesel Havalimanı ile benzer büyüklükteki diğer havalimanları kıyaslandığında maliyet açısından fark var mıdır?
7-Çukurova Bölgesel Havalimanı’nı işletecek olan şirketle yapılan sözleşmede süreyi bedelsiz olarak uzatma opsiyonu var mıdır? Var ise ne kadardır? Maliye inedir?
Orhan Sümer’in Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Strateji Geliştirme Bakanlığı’ndan gelen cevap da şöyle;
Adana Milletvekili sayın Orhan Sümer’in 7/15374 esas sayılı yazılı soru önergesinin cevabı
Çukurova Havalimanı üstyapı tesisleri yap-işlet-devret projesi bütçe dışı finansman modeli olup söz konusu yatırım maliyeti görevli şirket tarafından karşılanmaktadır. DHMİ Genel Müdürlüğü ile görevli şirket Favori Çukurova Havalimanı İşletmeciliği A.Ş. arasında akdedilen uygulama sözleşmesinde işletme süresinin bedelsiz olarak uzatılmasına ilişkin bir hüküm bulunmamaktadır.
10.08.2024 tarihinde hizmete giren Çukurova Uluslararası Havalimanı’ndaki tüm iş ve işlemler; mevzuatına uygun olarak, uygulama sözleşmelerinde yer alan hükümler çerçevesinde yürütülmektedir.