DOÇ.DR. SAYGILI: GÖRÜNÜMÜNÜZ, SİZİ VE KURUMUNUZU TEMSİL EDEN İLK CÜMLEDİR

HABER: GÜLESER KELEŞ
Kurumsal temsilin görünmez ama en güçlü dili olan “giyim ve dış görünüm”, yöneticilerin etkisini sandığımızdan çok daha fazla belirliyor. Doç. Dr. Başak Boğday Saygılı, yöneticilerin sadece organizasyonlarını yönetmekle kalmadığını, aynı zamanda kurumun dışarıya açılan yüzü olduklarını vurgulayarak kritik bir gerçeğin altını çiziyor: “Görünüm, bilginin ilk onayıdır.”
Doç. Dr. Başak Boğday Saygılı, yöneticilerin temsil gücünü anlatırken yıllardır üzerinde durduğu “3 saniye kuralını” hatırlatarak, İnsanların bir lideri ilk gördüğü anda yalnızca üç saniye içerisinde güven, yetkinlik ve ciddiyet algılarının oluştuğunu belirtti. Saygılı, “Bu ilk 3 saniyede görüntünüzle verdiğiniz mesaj, sizi dinlemeye değer bulup bulmayacaklarını belirler. O an, bir güven anıdır” diyor.
“Görünüm, liderlikte kısa yol işlevi görüyor”
2012 yılında yapılan araştırmalara atıf yapan Saygılı, lider seçimi ve ekip oluşumunda fiziksel görünümün; sağlık, güvenilirlik ve dominant gibi özelliklerin kısa yoldan algılanmasını sağladığını ifade ederek, “Bir yöneticinin görüntüsü, bilgi ve deneyiminin ilk teyididir. Bu ilk onayı alamadığınızda hem kendiniz hem temsil ettiğiniz kurum için negatif bir ilk izlenim yaratırsınız.” dedi. Saygılı’ya göre kötü bir izlenimin telafisi her zaman mümkün olmuyor: “Bazen öyle anlar olur ki, görüntünüz anlatmak istediklerinize fırsat bile vermez. Unvanınız, bilgi birikiminiz, yılların emeği. Eğer görünümünüz sizi doğru anlatmıyorsa tümü etkisiz hale gelebilir.”
Üst düzey yöneticilerde görünümün etkisi bilimsel olarak kanıtlandı
2021’de yayımlanan kapsamlı bir analiz, üst düzey yöneticilerin fiziksel çekicilik, yüz oranları, ses tonu ve bakım düzeyinin; işe alınmadan terfiye, yatırımcı algısından şirket performansına kadar pek çok alanda belirleyici olduğunu ortaya koyuyor. Bu bulguları değerlendiren Doç. Dr. Saygılı, “Yönetici, kurumun sembolüdür. Dış görünüm, bu sembolün en hızlı okunan kısmıdır” diyerek görünümün kurumsal imajdaki kritik rolünü özetliyor.
“Bilgi ve deneyim değerlidir, ama görünümle birlikte daha değerlidir”
Doç. Dr. Başak Boğday Saygılı, özellikle dış temsil görevi olan yöneticilerin giyimi stratejik bir araç olarak görmesi gerektiğinin altını çiziyor: “Bir kurumda iyi giyinen ve iyi görünen kişinin yönetici olma ihtimali istatistiksel olarak daha yüksek. Ancak bazen bilgi ve deneyimi çok güçlü kişiler, görünümleriyle bu gücü desteklemedikleri için temsil görevinde zorlanıyor. Hatta bu durum kariyer yolculuklarını dahi etkileyebiliyor.”
Saygılı, tüm yöneticilere şu çağrıda bulunuyor:
“Görünümünüz, sizi ve kurumunuzu temsil eden ilk cümledir. O cümleyi doğru kurun.”
Doç. Dr. Başak Boğday Saygılı Hakkında: 2012 yılında Gazi Üniversitesi’nde doktorasını tamamladı. Pek çok devlet ve vakıf üniversitesinde çalıştı. 2001 yılında koleksiyon tasarımcısı olarak başladığı moda sektöründe, yüksek lisans ve doktora tezlerinin ardından moda sektörünü ve moda eğitimini birleştirici projeler yürütmektedir. Yeni çıkan kitabı “Zamansız Giysiler, Yavaş Moda – Tarzın ‘Sen’ Hali” ile her an, her zaman zamansız giysilerle nasıl şıklık yaratılabileceğini keyifli bir anlatımla, hikâyeleştirerek kaleme almıştır. İlk kitabı olan “Erkekler İçin Stil ve İmaj” kitabında ise, daha çok erkek okuyucuya hitap edecek şekilde, daha az ve öz anlatımla erkeklerin her alanda nasıl daha şık olabileceklerini yazmıştır. Yazmış olduğu pek çok akademik makale ve bildiri ile, 22 yıllık akademik kariyerinde modanın akademik alanına da pek çok katkıda bulunmaktadır.
Stilim isimli yeni yapay zekâ uygulaması ile de herkesin “Bugün ne giysem?” derdini sonlandıracak bir çözüm geliştirmiştir. Kullanıcıların hayatlarını kolaylaştıracak, günlerine en az yarım saat daha zaman kazandırırken şık görünmelerini sağlayacak olan uygulama, 20 Mayıs 2025 tarihi itibarıyla kullanıma açılmıştır.. Şu anda kendi şirketi olan BBS Tasarım Eğitim Danışmanlık A.Ş.’de, Stilim yapay zekâsının yanı sıra “VAKA” isimli bir moda markası ve farklı moda markalarına tasarım yaptıkları bir alan da bulunmaktadır. Ayrıca uluslararası alanda “Moda Sektöründe Türkiye’nin Tasarım Alanındaki Gücü”nün savunuculuğunu yaptığı fuar, kongre vb. etkinliklerde yer almaktadır.
Instagram ve YouTube’da dijital içerik üreticisi olarak “Moda ve Moda Eğitimi” ile ilgili içerikler üretmektedir.
