Özel eğitimde önlem ve denetim istedi
Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Adana Milletvekili Ayhan
Barut, otistik çocuklar için devlet okullarında oluşturulan özel sınıflarda
bazı eğitmenler tarafından yeterli özenin gösterilmediği, gerekli eğitim ve
öğretimin verilmediğine yönelik şikayetleri Meclis gündemine taşıdı. Milli
Eğitim Bakanı Ziya Selçuk tarafından yanıtlanması istemiyle Türkiye Büyük
Millet Meclisi’ne (TBMM) soru önergesi sunan Ayhan Barut, “Bu şikayetler
ilgili il, ilçe milli eğitim müdürlüklerine ve okul yönetimlerine de
yapılmasına rağmen neden gerekli önlemler, inceleme ve denetimler
yapılmamaktadır?” dedi.
“BAKANLIK TEDBİR ALMALI”
Türkiye’de otistik çocukların bağımsız yaşayabilmeleri, davranış problemlerini
en aza indirerek ihtiyaç duydukları becerileri kazanabilmeleri için Otistik
Çocuklar Eğitim Programı uygulandığını ifade eden CHP Adana Milletvekili Ayhan
Barut, şunları kaydetti:
“Program otistik çocukların özelliklerine ve eğitsel ihtiyaçlarına göre
3-6 yaş, 7-11 yaş ve 12-15 yaş şeklinde üç ayrı gelişim evresine göre
düzenlenmiştir. Bu program, özel eğitim okullarında verildiği gibi, örgün
eğitim veren devlet okullarımızda da oluşturulan Otistik Çocuklar Eğitim Merkezleri
(OÇEM) ve diğer kaynaştırma sınıfları eliyle uygulanmaktadır. Özel eğitim
gereksinimi olan çocuklarımız için, Anayasamızın 42’nci maddesi ile eğitim
sistemimizi düzenleyen diğer yasal düzenlemelerde Milli Eğitim Bakanlığına
görev ve sorumluluklar yüklemektedir. Bu çerçevede otistik çocuklarımızın özel
eğitime ihtiyacı olduklarından, bakanlık her türlü gerekli tedbiri alarak
topluma yararlı bireyler haline gelmeleri yönünde çalışmalar
yürütmelidir.”
“ŞİKAYETLERE İLİŞKİN DENETİM YAPIYOR MUSUNUZ?”
Hazırladığı soru önergesini Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk’un cevaplaması
talebiyle TBMM’ye veren Ayhan Barut, şu sorulara yanıt aradı:
“1. Türkiye genelinde otistik çocuk sayımız kaçtır? Hangi ilimizde kaç
otistik çocuk yaşamaktadır? Bu çocuklarımızın eğitim çağında ve öncesinde yaş
aralığına göre dağılımları nedir?
2. Türkiye genelinde Otistik Çocuklar Eğitim Programı uygulanan özel ve resmi
‘Otistik Çocuklar Eğitim Merkezi (OÇEM) sayısı kaçtır?
3. Bu özel ve resmi eğitim kurumlarının illere göre sayısal dağılımı ile eğitim
verilen öğrenci sayısı kaçtır?
4. Hangi il ve ilçe merkezlerinde otistik öğrenciler için özel sınıf/sınıflar
oluşturulmuştur? Oluşturulmayan il ve ilçeler var mı? Varsa neden
oluşturulmamıştır?
5. 3 – 6 yaş, 7 – 11 yaş ve 12 – 15 yaş şeklinde üç ayrı gelişim evresine göre
düzenlenmiş program ülkemizin her ilinde veya ilçe merkezinde veriliyor mu?
Verilemeyen yaş aralığı varsa neden? Bu eksikliğin giderilmesi için bir
planlamanız olacak mı?
6. Otistik öğrencilerle çalışan özel ve resmi okullardaki öğretmenlerimizin
sahip olmaları gereken nitelikler nelerdir? Bu niteliklere ve özelliklere sahip
olmayan görevlendirmeler yapılmış mıdır?
7. Otistik öğrencilerin bulunduğu OÇEM’lerde kullanılan eğitim öğretim
materyalleri nelerdir? İhtiyaç duyulan bütün araç gereç ve ekipman tüm resmi ve
özel okullarda mevcut mu? Değilse neden?
8. Bakanlık tarafından özel ve resmi okullarda eğitim alan otistik
öğrencilerimiz ile öğretmenlerinin süreç içinde değişimleri, gelişimleri,
etkileşimleri açısından belli bir denetim yapılıyor mu? Hangi aralıkta veya
sıklıkta denetim yapılmaktadır? Sonuçları nedir?
9. Otistik çocukları için devlet okullarında oluşturulan özel sınıflarda bazı
eğitmenler tarafından yeterli özenin gösterilmediği ve gerekli eğitim ve
öğretimin verilmediği şikayetleri veliler tarafından bizlere kadar
ulaştırılmaktadır. Bu şikayetler ilgili il, ilçe milli eğitim müdürlüklerine ve
okul yönetimlerine de yapılmasına rağmen neden gerekli önlemler, inceleme ve
denetimler yapılmakta mıdır?
10. Otistik çocuklarımıza eğitim verilen resmi ve özel eğitim merkezlerindeki
sınıflara kamera sistemi kurulmasına ilişkin veli talepleri vardır. Bakanlık
olarak velilerin bu talebini karşılamak adına bir talimatınız olacak mı?
11. Otistik Çocuklar Eğitim Programı kapsamında eğitim öğretim yapan özel ve
resmi kurumlardan program kapsamında eğitim vermediği tespit edilen ve adli,
idari ve cezai bir işlem yapılan kurum/kurumlar oldu mu? Hangi yaptırımlar
uygulanmıştır?
12. Özellikle Adana ilimizde otistik çocuk sayısı kaçtır? Bu çocuklarımızın
ilçelerimize göre dağılımı nedir? Otistik çocuklarımızın eğitimleri için
Adana’da hizmet veren özel ve resmi okul/sınıf sayısı kaçtır? Adana’da yaşayan
otistik çocuklarımıza 3 – 6 yaş, 7 – 11 yaş ve 12 – 15 yaş aralığındaki bütün
eğitimleri verilebiliyor mu? Verilemeyen yaş aralığı var ise bu eksikliği
gidermek için bir çalışmanız olacak mı?
13. Ülkemiz genelinde gerekli eğitim öğretim verilerek bugün toplumsal hayata
katılan otistik öğrenci sayısı kaçtır? Bu çocuklarımızın eğitim öğretim sonrası
takibi yapılmakta mı? Hangi iş kolunda hangi mesleklere kazandırılmış kaç
otistik çocuğumuz bulunmaktadır?”