Çukurovalı, Panda ile ferahlıyor

Yerli bir dondurma markası olan Panda’nın Adana Bölge Müdürü Hakan Gezer, gıda sektöründe yoğun bir bilgi kirliliği bulunduğuna dikkat çekerek, ‘’Gıda sektörü ile ilgili bilgisi bulunmayan kişiler ambalajlı gıdaların zararlı olduğu ve yoğun kimyasal içerdiği yönünde beyanlar vermektedir. Oysaki ambalajlı gıdalar, Tarım Bakanlığı’nın denetim ve onayına uygun olarak sağlıklı kaliteli üretilmektir’’ dedi. 

Röportaj: Yener EKİNCİ

ADANA (BÖLGE)-Kanımca kaymaklısı daha makbul olan ancak meyveli ve kuruyemişli çeşitleriyle de damak tadımızı mest eden dondurmalar, kavurucu sıcaklara karşı elimizdeki en tatlı silahlardan biri olarak, bu yaz da vazgeçilmezlerimiz arasında yer buluyor. Ancak rakamlar her yıl artsa da, kişi başı tüketimde hala geride görünüyoruz.  ABD’de yıllık kişi başı dondurma tüketimi 20 litreyi aşarken, Avrupa’da 10 litreye ulaşıyor. Türkiye, 4 litre ile dünyada 30’uncu sırada. Bunun yüzde 80’ini, 6-25 yaş arası nüfus tüketiyor. Pazarın yüzde 96’sı endüstriyel dondurmaya ait olurken, diğer kısım artizanal dondurmadan, yani bölgesel dağıtım yapan üreticiler ve pastanelerden oluşuyor. Yaklaşık 2 milyar dolarlık bir pazar büyüklüğüne sahibiz.  Bundan dolayıdır ki  birçok şirket Türkiye yatırımlarını  ve pazarlama faaliyetlerini arttırıyor. Çubuklu dondurmayı Türkiye ile tanıştıran ilk marka ise Panda olarak biliniyor. Yerli bir sermaye olan Panda; Çukurova bölgesinde de yaygın bir dağıtım ağına sahip. Markanın kendine has lezzetleri, özellikle çocuklara dondurmadan ziyade ‘Haydi Panda yiyelim’ cümlesi kurduruyor. Mazisi, 40 yaşında bir yetişkinin çocukluğuna dayanan Panda’nın, Adana’da bir bölge müdürlüğü bulunuyor. İşlerin başında da Hakan Gezer var. Bölge Müdürü Hakan Gezer, gerçekleştirdiğimiz ziyarette, dondurma sektörü ve Panda hakkında merak ettiğimiz soruları yanıtladı. Dondurmaseverlerin ilgiyle okuyacağına inanıyoruz. 

Öncelikle kendinizden bahseder misiniz?

Adapazarı’nda 1971 yılında dünyaya geldim. Liseyi Tekirdağ’ın Çorlu ilçesinde tamamladıktan sonra, Ankara Hacettepe Üniversitesi, FransızDili ve Edebiyatı Bölümü’nden mezun oldum. Eğitim hayatımın ardından hızlı tüketim sektöründe çalışmaya başladım. Philip Morris’te başlayan iş hayatım, Imperial Tabacco’da devam etti. Son 5 yıldır da kariyerimi Has Gıda-Panda Dondurmalarında sürdürmekteyim. Evli ve 2 çocuk babasıyım.

Panda firmasını kısaca tanıyabilir miyiz?

Türkiye’de dondurma sektörünün potansiyelini görerek 1984 yılında yatırıma başladık. Bu tarihte Türkiye için çok büyük olan saatte 1 tonluk olan kapasiteyle ilk fabrikamız kuruldu. Hızlı gelişen bu pazarda 1990 yılında ikinci fabrikamızı açarak 10 bin metrekare kapalı alanda üretim yapmaya başladık.  Tüketiciler tarafından beğeni kazanmasıyla Türkiye’nin birçok vilayetinde 10 binlerce satış noktasına derin dondurucu vererek dağıtım ağı kurulmuş oldu. Bu süre içerisinde Türkiye dışına da çıkarak ihracat ağımızı kurmayı da başardık. 

Türkiye’de dondurma sektörünün geldiği konum nedir?

Türkiye’de kişi başına tüketim son 10 yılda büyük bir artış göstererek 1 litreden 4 litrenin üzerine çıktı. Amerika ve Avustralya’da 20 litre olan tüketim İskandinav ülkerinde ortalama 13 – 17 litre arasında iken, Avrupa’da ise bu oran 8-10 litre civarına ulaştı. Türkiye’de de dondurma tüketim miktarının ilerleyen yıllarda artması beklenmektedir. 

Çok eski bir marka olan Panda Dondurmaları’nın sektörde yer alan şu anki durumu ve pozisyonu hakkında bilgi verebilir misiniz?

2019 sezonunda, Pazarlama faaliyetlerimizde sosyal medya ve dijital medyayı daha etkin kullanmaya başladık. Gençler ile Panda markasının ilişkisini güçlendirmek ve ürünlerimiz daha eğlenceli yöntemler ile anlatmak istedik. 2019 sezonunda Ramazan dönemine özel Hurma-Vanilya ürünü çıkardık, geleneksel lezzetlerimizi tüketici ile buluşturduk. Dondurmanın en büyük eşlikçisi olan künefeyi ürün ailemize ekledik. Hazır Gıda sektörünün hızla büyümesi ile mutfaklarımıza hızla yer alan milföy ürününü Vivesse markası ile dolaplarımıza yerleştirdik. Yeni sezonda Panda dolaplarına, yeni dondurma çeşitleri ile pratik çözümler sunan lezzetli alternatif ürünler ekledik. Dondurma pazarı tekelleşmeye doğru ilerliyor.

Eski markalar bir şekilde kendilerini koruyor fakat yeni oluşturulacak bir dondurma markasının piyasada ki şansı ne olacaktır sizce?

Biz tekelleşme olarak bakmıyoruz bu duruma. Büyüyen bir pazarda her oyuncuya ihtiyaç vardır. Güçlü ve yeni oyuncular pazarı büyütür. Pazarın büyümesi küçük ya da büyük her oyuncuya yeni şanslar tanır.

Yaz sezonunda kaç litre dondurma satıyorsunuz?

1984 yılından beri Panda dondurma olarak insanların hayatındayız. (Hem büyüklere, hem küçüklere) Ülkemizde dondurma yazın yenecek bir tatlı olarak algılanırken artık günümüzde dondurma sağlık açısından faydalarının da bilinmesiyle kışın da tüketilmeye başladı. Paketli dondurma da özellikle geleneksel kanalda güçlü bir oyuncuyuz.

Dondurma kış aylarında da tüketilebilir mi?

Ne yazık ki ülkemizde hala dondurmanın kışın tüketilmemesi gerektiği ile ilgili bir inanış bulunmakta. Birçok sağlık uzmanının da belirttiği gibi dondurma veya soğuk gıdalar boğaz enfeksiyonuna yol açmaz. Enfeksiyona yol açan mikroorganizmalardır, yani zararlı bakteri ve virüsler boğaz enfeksiyonuna yol açar. Burada dikkat edilmesi gereken dondurmanın soğuk etkisinden çok içeriğidir. Hijyenik şartlarda üretilen, uygun şekilde ambalajlanan ve soğuk zincir korunarak saklanan dondurmalar gönül rahatlığıyla dört mevsim tüketilebilir. 

Açık dondurma ile paketlenmiş dondurma arasında ki en belirgin fark nedir ve siz hangisini tercih edersiniz?

Açık dondurma ve paketlenmiş dondurma arasındaki en büyük fark ne tükettiğinizi bilmenizdir. Dondurma üretiminde yasal olarak belirlenmiş birçok kalite kriteri bulunmaktadır. Ambalajlı bir üründe içerik, besin değeri ve üretim yeri bilgilerine erişilebilirsiniz. Açık dondurmalarda ise hijyenik şartlarda üretilip üretilmediğini, içerisinde neler olduğu, gerçekten dondurma kriterlerine uygun olup olmadığını bilemezsiniz.  Firmamız dondurma üretiminden tüketiciye ulaşana kadar tüm aşamalarda kontroller yapmakta ve kaliteden ödün vermemektedir.

Paket dondurmaların içeriğinde yoğun kimyasal katkılar kullanıldığı doğru mu, güvenle tüketebilir miyiz?

Ne yazık ki ülkemizde gıda sektöründe yoğun bir bilgi kirliliği bulunmaktadır.  Gıda sektörü ile ilgili bilgisi bulunmayan kişiler ambalajlı gıdaların zararlı olduğu ve yoğun kimyasal içerdiği yönünde beyanlar vermektedir. Oysaki ambalajlı gıdalar, Tarım Bakanlığı’nın denetim ve onayına uygun olarak sağlıklı kaliteli üretilmektir. 

Market dolaplarında soğuk satılan kek ve benzeri tarzda soğuk atıştırmalıkları dondurmaya rakip olarak görüyor musunuz?

Soğuk satılan yiyecekler elbette bir rekabet yaratmakta. Ancak dondurma kendi başıma özel bir lezzet. Kendi kültürü, tüketim şekli ve alışkanlığı olan bir yiyecek ya da atıştırmalık. Bahsettiğiniz ürünleri bir rekabetten çok pazarı büyütecek yeni oyuncular olarak görüyoruz. Tüketicinin yeni taleplerini karşılayacak, dondurma sektörünün de yenilik konusunda daha canlı kalmasını sağlayacaktır.

Çukurova Bölgesi’nde dondurma en çok hangi bölgelerde tüketiliyor ve sıcak bir memleket oluşundan dolayı Adana pazarını nasıl değerlendiriyorsunuz? 

Elbette yaz ayları sıcak bölgelerde dondurma satışları çok daha yüksek olabiliyor. Özellikle Adana, Diyarbakır, Antalya gibi illerde daha yüksek tonajlarda satışlar gerçekleşiyor. Fakat her bölgede tüketim var. Adana pazarıysa, hem şehrin “meşhur” sıcağından dolayı hem de dondurmanın kültürel olarak da bir eğlence ve lezzet olarak şehrin hayatında olması sebebiyle çok değerli bir pazar bizim için.

    Bir yanıt yazın

    E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

    Röportaj

    Sağlık

    Spor