Ekonomik krizi fırsata çevirmek

Köksal Hırdavat Kurucusu Uğur Ulaştırıcı, piyasalardaki olumsuz dalgalanmadan sektörlerinin de olumsuz etkilendiğini belirterek, ‘’Durgunluk uzun süre devam edecek gibi görünüyor. Kriz dönemlerini maliyetlerin düşürülüp verimliliğin ve kalitenin artırıldığı bir dönem olarak görmek gerekir. İşletmeye çekidüzen vermek için bir fırsattır’’ dedi.  

HABER: Yener EKİNCİ

ADANA (BÖLGE)-Köksal Hırdavat Kurucusu Uğur Ulaştırıcı ile özel yaptığımız röportajda, kendisine Çukurova Bölgesi’nde ticari anlamda yaşanan son gelişmeleri ve sektör ile ilgili merak edilenleri sorduk, önemli yanıtlar aldık. Keyifli okumalar.

Sizi tanımakla sohbetimize başlayabilir miyiz, Uğur Ulaştırıcı kimdir?

1960 yılında, 4 çocuklu bir ailenin ferdi olarak Adana’ da dünyaya geldim. İlkokul ve ortaokulu Ata Koleji’nde okuduktan sonra, lise eğitimimi eski adı Karşıyaka yeni adı Atatürk Lisesi’nde tamamladım. Üniversite sınavında başarılı olmama rağmen dönemin siyasi olumsuzluklarından dolayı bitirmek kısmet olmadı. 38 yıllık evli olup 2 oğlum 1 kızım bulunmaktadır. 2 torunum olup, 3’ncü torunum kısmet olursa 3 ay sonra hayata gözlerini açacak. İlk iş tecrübem, 1977 yılında hırdavat sektöründe çalışarak başladı. 34 yıl boyunca aynı sektörde çalışmalarım devam etti. 2012 yılında uzun süre çalışmış olduğum, ülkemizin önemli hırdavat firmasından karşılıklı mutabakat ile ayrılarak Köksal Hırdavat firmasını kurdum. Köksal Hırdavat’ın tecrübesi 1977’li yıllara dayanmaktadır. İş Güvenliği Uzmanı oğlum Necati Ulaştırıcı, gelinim Hilal Ulaştırıcı ve diğer ekip arkadaşlarımızla yolumuza devam etmekteyiz. Bugün, yüzlerce marka, binlerce ürün grubunda on binlerce ürünle müşterilerimize hızlı, ilkeli, güvenli alışveriş hizmeti sunan yenilikçi bir marka olma hedefimizi gerçekleştirmenin gururunu yaşıyoruz.

Firmanızın ürün gamı hakkında bilgi verebilir misiniz? 

Kişisel koruyucu donanımlar ve iş güvenliği ekipmanları hakkında, bünyemizde B sınıfı İş Güvenliği Uzmanı olan oğlum Necati Ulaştırıcı ilgilenmektedir. Firmamız iş güvenliği ekipmanları yanı sıra hırdavat malzemeleri, şantiye ekipmanları, kaynak malzemeleri, elektrikli el aletleri, mekanik el aletleri, mobilya aksesuarı ve bağlantı elemanları ve birçok ürünle hizmet vermekte olup, birçok markanın da bayiliğini yapmaktadır. Ürünlerin görsel ve açıklamalarına www.e-koksalhirdavat.com adresinden ulaşabilirsiniz. Her geçen yıl ürün çeşidimizi arttırarak sektörün artan ihtiyaçlarını karşılamaya devam ediyoruz.

Hırdavat sektörünün şu anki mevcut konumu hakkında neler söylemek istersiniz?

Hırdavat sektörü şu an piyasalardaki olumsuz dalgalanmadan etkilenmiş durumdadır. Başta inşaat sektörü olmak üzere sektördeki durgunluk uzun süre devam edecek gibi görünüyor. Ülkemizde çoğu firmanın kriz planı yoktur. Kriz dönemlerini fırsat olarak görenler çok azdır. Kriz dönemlerini maliyetlerin düşürülüp verimliliğin ve kalitenin artırıldığı bir dönem olarak görmek gerekir. İşletmeye çekidüzen vermek için bir fırsattır. Yeniden yapılanmanın gerektiği bir dönem olarak görmek işletmelerin daha karlı olmalarını sağlayacaktır. Kriz hem bir tehdit hem de bir fırsattır. Ve her zaman yeni kazananlar ve kaybedenler olur. Kazanan firmaların en güzel özelliği en iyi müşterilerini ellerinde tutabilmeleri, kriz döneminde şirketlerin en değerli varlıkları sermayeleri değil müşterileridir. Mevcut müşterilerimizi elimizde tutmaya çalışmalıyız. Bir kriz sırasında firmalar müşterileri kolayca unutabilirler. Ancak bu kaybedenlerin yaptığı en büyük hatadır. Bu noktada bir şirketin en önemli unsuru müşterilerin değişen ihtiyaçlarını anlayabilmek rakiplerimizin kendini geri çektiği noktada pazarda farklı ürünler için bir boşluk olarak görüp rakiplerimizin dikkati dağılmışken pazara değerli yenilikler katacaktır. Bu dönemlerde nakit değerlidir, doğru ürünü doğru zamanda geciktirmeden satışa sunarak firmanın avantaj sağlaması önemlidir.

Bayiliğini yaptığınız markalarla ilgili yaşanan sıkıntılar ve üretici firmalardan beklentileriniz nelerdir, detaylı bir şekilde bahseder misiniz? Yanı sıra yeni ürünlerle ilgili teknik olarak detaylı bilgiye ulaşabiliyor musunuz?

Sektörümüzde yaşanan sıkıntılardan en önemlisi ekonomik krizle birlikte vadelerin kısalmasıdır. Artan kredi maliyetleri piyasadaki nakit akışı ve inşaat sektöründeki daralma ile konut satışlarının azalması piyasamızı olumsuz yönde etkilemektedir. Yoğun rekabet şartları ve pazarın küçülmesi her tedarikçinin her ürünü değişik yerlerden bulma imkanı, bayiliğin maliyetlerini gün geçtikçe büyütmektedir. Satış hedefleri ve şartlar bazen plansız ve aşırı stok yapmayı zorunlu kılmakta; bu da stok maliyetlerinin artmasına neden olmaktadır.

Uzun yıllardan beri sektörün içerisinde biri olarak, günümüzle 40 yıl önce ki potansiyeli ve imkanları karşılaştırdığınızda arada ne gibi farklar görüyorsunuz?  

Geçmiş yıllarda hırdavat sektörünün önü açıktı. Bu sebeple firmalar yatırım yapıyor stok yapıyor, hacmini büyütüyor çalışma alanını genişletip istihdam yaratıyordu. Günümüzde yatırımların yoğunluğunun azalması, ekonomide olan belirsizlik ile karşılıksız çeklerdeki artış sebebiyle hem güven hem de ticaret sırasında görüşülen vadeler kısalmıştır. Geçmiş dönemlerde bulunan güven, hoşgörü, samimiyet günümüzde kaybolmaya yüz tutmuş durumdadır.

Satış pazarlama faaliyetlerinizi nasıl yürütüyorsunuz? Satış sonrası hizmet ile ilgili neler söylemek istersiniz? Müşterilerinizin ihtiyaç ve talepleri ne yönde oluyor, yönlendirme yapıyor musunuz?

Konusunda uzman satış ve pazarlama ekibimizle Adana ve çevre illere; E-ticaret sitemizle de Türkiye’nin her yerine geniş ürün yelpazemizle iş güvenliği, hırdavat, nalbur ve mobilya sektörüne hizmet vermekteyiz.

Bölgenizin ekonomisi ve sanayi gelişim hızı ile ilgili neler söylemek istersiniz? İnşaat sektörü ile nalbur ve hırdavat sektörünün gelişimi doğru orantıda ilerliyor mu?  Satışlarınıza etkisi ne yöndedir?

 Bölgemizde sanayi gelişimi oldukça yavaş ilerlemektedir. İnşaatlar hırdavat sektörünü çok etkiliyor. İnşaatlar durduğu zaman bize etkisi oldukça büyük oluyor. Çünkü bizim satışını yaptığımız ürün gamımız inşaat sektörüne bağlıdır. İlimiz, inşaat sektörünün yoğun oluşu sebebiyle konut stoklarında fazlalık riskiyle karşı karşıya kalmıştır.

2020 yılı için öngörüleriniz nelerdir, bir yol haritanız mevcut mu ve hedefleriniz nelerdir?

Fiyat artışına bağlı ciro artışları olsa da gerçek anlamda büyüme beklemiyorum. Ziyaret ettiğimiz bölgelerde firmaların borç yükü çok fazla, bu da her işletmeyi riskli işletme konumuna almaktadır. Faiz oranlarında düşüş, borçlanma imkânlarında kısıtlama getirilmesi, uzun vadeli yatırımlara gerçek sermayesi bulunan girişimcilerin yatırım yapmaya razı olması ile bir yol alınabilir. 2020 yıl mümkün olduğu kadar müşterilerimizin riskini azaltarak yolumuza devam etmeyi planlıyoruz.

Şu an ki şartlarda mesleğinize yatırım yapan kazanır mı?

Bu dönemde krizi fırsata çeviren kazanır ancak iflaslar, konkordatolar, döviz kurundaki dalgalanmalar yatırımcıyı korkutmaktadır.

Bölgenizde hırdavat ve nalbur sektöründe ki rekabet ortamını nasıl değerlendiriyorsunuz?

Denilebilir ki Akdeniz Bölgesi’nde ki en zor rekabet ortamı Adana’da yer almaktadır. Aslında pazar bakımından çok dar olmamasına rağmen belki de yıllardır süregelen ticaretin bir sonucu olarak rekabet ortamı diğer bölgelere göre çok zordur. Bu zor rekabetin sonucu olarak da, satıcıların kar marjı düşmektedir.                                                         

Son olarak neler söylemek istersiniz? 

Son dönemde hem küresel hem de yerel piyasalarda yaşanan olumsuzluklar sektörü olumsuz etkilemektedir. Umarım en kısa sürede piyasalardaki bu olumsuz hava değişir ve işler düzene girer. Sektöre vermiş olduğunuz önemden dolayı gazetenize şahsım ve firmam adına teşekkür ederim

    Bir yanıt yazın

    E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

    Röportaj

    Sağlık

    Spor