Kurtar Çakın’ın objektifinden 45’inci yılında Kıbrıs
HABER: Eylem USNEKER
ADANA (BÖLGE)-Kıbrıs Barış Harekatı’nda Muratağa, Sandallar ve Atlılar katliamlarını çektiği fotoğraflarla dünyaya ilk duyuran gazeteci Kurtar Çakın, “Kurtar Çakın’ın Objektifinden 45’inci Yılında Kıbrıs” temalı 5’inci fotoğraf sergisini Sanko Sanat Galeri’nde açtı.
Çakın, sergi açılışında yaptığı konuşmada, 20 Temmuz 1974 Barış Harekatı’nda askeri birliklerle birlikte gittiği Kıbrıs’ın Muratağa, Sandallar ve Atlılar köylerindeki katliamları çektiği fotoğraflarla dünyaya ilk duyuran gazeteci olduğunu söyledi.
Serginin kendisi için büyük önem taşıdığını belirten Çakın, “O günleri, yaşadıklarımızı unutmak mümkün değil. O tarihlerde çektiğim fotoğrafları 19 Temmuz’da sergilemek benim için çok gurur verici” dedi.
Matara kapağında, güneşin altında 60 dereceye ulaşan sıcak havada birbirlerine su ikram ederek savaşan Mehmetçikle omuz omuza cephede bulunmanın bugün onurunu yaşadığını anlatan Çakın, “Mehmetçikle ne kadar gururlansak azdır. Kıbrıs gazilerimizi saygıyla, şehitlerimizi rahmetle anıyorum” ifadelerini kullandı.
BU FOTOĞRAFLARDAN BAŞKA BİR ŞEY KALMADI
Savaş dönüşü ilk sergisini 1974 yılında Adana’da açtığını kaydeden Çakın “Kahraman Türk Ordusu’nun 20 Temmuz 1974 yılında gerçekleştirdiği Kıbrıs Barış Harekatı’nda iki aya yakın bir süre görev yaptım. Bu süre içerisinde birçok olaya tanıklık ettim. Savaşın üzerinden 45 yıl geçti. Bu anlamlı 45’inci yılda 54 fotoğrafımla yeni kuşağın temsilcilerine Kıbrıs’ı anlatmak istiyorum” diye konuştu.
“Genç nesillere Kıbrıs’ı anlamak gerekiyor. Bu mesele Kurtar Çakın meselesi değildir. Bu memleket meselesidir. Türk Ordusu neden oraya girdi? Çocuklar ve gençler öğrenmeli” diyen Çakın, şöyle devam etti:
“Derli toplu şekilde bütün okullarda gençlere sergiler açılarak anlatılmalı. Bu tür sergilerin daha da genişletilerek yapılması lazım. Ben o katliamı yaşadığım için anlatırken çok kötü oluyorum. Kıbrıs bana üzüntüden başka bir şey anlatmıyor. Çok acı şeyler yaşadık. Gönül istiyor ki karma sergiler açılsın. Elimizde bu fotoğraflardan başka bir şey kalmadı. Bu milli bir davadır.
Yeni kuşaklara Kıbrıs’ı unutturmamız gerekir. Sergide Muratağa, Sandallar ve Atlılar köylerinde yaşanan katliamın fotoğraflarına yer veriyorum. Savaşa katılan gazetecilerin ve ordu foto film merkezinin çektiği filmler bir araya getirilip gerçekler karma sergilerle gençlere anlatılmalı.
Yunanlılar 250 sayfa kuşe kâğıda baskılı fotoğrafları ‘Barbar Türkler’ diye anlatarak bütün ülkelere dağıttılar. Bizler ise mevcudu kullanamıyoruz. Bu tür sergilerin çoğaltılmasını istiyorum. Birçok gazeteci arkadaşımız orada esir ve şehit düştü. Tüm filmler Rum kesiminin eline geçti. Kala kala bu fotoğrafalar kaldı.”
CAFER ESENDEMİR
Çukurova Gazeteciler Cemiyeti Başkanı Cafer Esendemir ise “Meslek hayatıma 1975 yılında Kurtar abi gibi bir insanın yanında başlamanın onurunu yaşıyorum. 1975 yılında Sayın Kurtar Çakın’ın yanında muhabirlik mesleğine başladığımdan bu yana Çakın’dan çok şey öğrendim. Benim için Kurtar Çakın çok önemli bir gazetecidir, abidir, babadır. Kurtar Çakın’la yolumuz Çukurova Gazeteciler Cemiyeti’nde kesişti. Böyle bir sergiye Gaziantep’te açan Kurtar Çakın abimizi kutluyorum” diye konuştu.
Muharip Gaziler Dernek Başkanı Cuma Erdem de duygularını “45 yıl önce yaşadığım olayları bugün yine yaşıyorum. Bizim için kutsal bir gün. Biz o gün Yavru Vatan’a sahip çıktık. 45 yıl önce biz bugün katliama dur dedik. O zaman bölük komutanımız olan Emekli Korgeneral Dursun Bak’ı anmadan geçemeyeceğim, ellerinden öpüyorum.”
Devletin Kıbrıs Gazilerini unutmamalarını isteyen Erdem, Kıbrıs Barış Harekatı’ndaki 498 şehidin 5’inin Gaziantepli olduğuna da vurgu yaptı.
KKTC Gaziantep Başkonsolosu Erhan Özkan ise “20 Temmuz 1974 yılı Kıbrıs Barış Harekâtında tüm gazilerimize sağlık, şehitlerimize de rahmet diliyorum. Kurtar Çakın’a da ayrıca teşekkür ediyorum” dedi ve Çakın’a teşekkür plaketi takdim etti.
Sergi açılışına, Sani Konukoğlu Vakfı Genel Sekreteri Naci Boran, Sanko Park AVM Müdür Yardımcısı Taner Neng, Kurtar Çakın’ın oğlu, TSYD Adana Şube Başkanı Kurtul Çakın, Kıbrıs Gazileri, şehit ve gazi dernekleri yöneticileri katıldı.
Çakın’ın Sanko Sanat Galerisi’nde, Kıbrıs Barış Harekatı’nın yıldönümünden bir gün önce, 19 Temmuz’da açtığı fotoğraf sergisi, 2 Ağustos’a kadar gezilebilecek.
KURTAR ÇAKIN
1946 yılında Mersin’de doğan Kurtar Çakın mesleğe lise yıllarında başladı. Türk Haberler Ajansı ve Günaydın Gazetesi’nde muhabir ve temsilci olarak 16 yıl süreyle görev yaptı. Sabah Gazetesi’nde 6 yıl bölge temsilciği yapan Çakın, Kanal 6 Televizyonu bölge temsilciliği görevinde bulundu.
Çukurova Gazeteciler Cemiyeti’nde 12 yıl başkanlık yapan Kurtar Çakın, Günaydın Gazetesi’nde çalıştığı dönemde 1973 yılında Arap-İsrail Savaşı’nın Şam cephesinde, 1974 Kıbrıs Barış Harekatı’nda, İran-Irak Savaşı’nın İran cephesinde ve iki kez İsrail-Lübnan Savaşı’na görev yaptı.
Kıbrıs Barış Harekatı’nda Muratağa, Sandallar ve Atlılar Katliamları’nı çektiği fotoğraflarla dünyaya ilk duyuran gazeteci oldu. Bu fotoğraflar dünya basınında da yer aldı. Katliamlar sonrası çektiği bir fotoğraf “Dünyanın En Acı 43 Fotoğrafı” arasında yer aldı. Türkiye Gazeteciler Cemiyeti, 1978 yılında “İnsanlarıyla Satılık Köy” haberiyle ikincilik, 1979 yılında Kahramanmaraş Katliamında çektiği fotoğrafla ikinciliğe layık görüldü.
“İnsanlarıyla Satılık Köy” haberinin öyküsü ünlü oyuncu Şener Şen’in başrolünü oynadığı “Züğürt Ağa” filmiyle beyaz perdeye aktarıldı.
Türkiye Gazeteciler Cemiyeti Burhan Felek Basın Hizmeti Ödülü sahibi olan Kurtar Çakın Ankara Üniversitesi İletişimliler Vakfı tarafından geçtiğimiz yıllarda “40 Yılın En İyi Gazetecisi” ödülüne değer görüldü. Gazeteci Kurtar Çakın, Kıbrıs Barış Harekatı’nda çektiği fotoğrafları Adana ve Mersin’in ardından Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde katliamların yaşandığı Muratağa Köyü’nde sergiledi.
9 yıldan beri yayın hayatını sürdüren ulusal moda & magazin dergisi Fashion VIP Dergisi’nin kurucusu olan Çakın, evli, iki çocuk ve üç torun sahibidir. Kurtar Çakın, Türkiye Gazeteciler Cemiyeti, Çukurova Gazeteciler Cemiyeti ve Türkiye Spor Yazarları Derneği üyesidir.