Adana, milli eğitim uygulamalarında pilot il olmak istiyor

ADANA (İHA) – Adana Milli Eğitim Müdürü Veysel Durgun,
bakanlığa hangi anlamda uygulama düşünülüyorsa bu uygulamada Adana’yı pilotlama
bölgesi olarak seçme önerisinde bulunduğunu söyledi.
Çukurova Kalkınma Ajansı’nda üçüncüsü düzenlenen Sivil Dayanışma Platformu
buluşmasında “Adana’nın 2023’e Doğru Eğitim Vizyonu” konusu ele
alındı. Adana Vali Yardımcısı Mustafa Yavuz ile İl Milli Eğitim Müdürü Veysel
Durgun konuşmacı olarak katıldığı, moderatörlüğünü Türk Kızılayı Adayı Şube
Başkanı Ramazan Saygılı’nın yaptığı toplantıda Adana’nın 482 bin öğrenci nüfusu
ile Osmaniye nüfusunu yakalarken, Sinop nüfusunu da ikiye katladığı, şehirde
eğitim gören 69 bin Suriyeli öğrenci nüfusunun orta ölçekli 32 ilin nüfusundan
fazla olduğuna dikkat çekildi.
“Sinop nüfusunun 2 katı öğrencimiz var”
Toplantının ilk konuşmacısı olan Adana Vali Yardımcısı Mustafa Yavuz, Adana’da
toplam eğitim kurumu sayısının bin 299 olduğunu söyleyerek, “Bunun bin 87’si
tüzel, geri kalanları özel eğitim kurumları. Toplam 18 bin 417 derslik ve 482
bin öğrencimiz var. Bu 482 bin öğrenci dediğimiz aslında Osmaniye’den
bahsediyoruz. Osmaniye’nin toplam nüfusu kadar, Sinop’un 2 katı nüfusu kadar
eğitim öğretim çağındaki öğrencinden bahsediyoruz. Öğrencilere eğitim veren 30
bin 234 öğretmenimiz var” şeklinde konuştu.
Her gün 22 bin öğrenciye servis hizmeti
Taşımalı eğitime de değinen Yavuz, “Okulların olmadığı veya kapandığı
yerleşim yerlerinde yaklaşık 22 bin öğrencimizi her sabah taşıma merkezine
devlet olarak servisle götürüyoruz. Akşam tekrar evlerine bırakıyoruz. Bizim
diğer konumuz 118 okulumuzda hala ikili eğitim yapıyoruz. 2023’e doğru en
önemli hedeflerimizden birisi ikili eğitimi sonlandırıp normal tam gün eğitime
geçmemiz gerekiyor diye düşünüyorum” dedi.
“Büyüme olmadan kalkınma olmuyor”
Bilginin hızlı bir şekilde tüm nüfusa yayıldıkça her alanda üretkenliğin
arttığını söyleyen Yavuz, “Eğitim sadece insanoğlunun yeteneklerini
geliştiren değil aynı zaman toplumun kalkınmasını sağlayan en önemli araçlardan
ve itici güçlerden birisi. 2023’de Adana’da nasıl bir eğitim resmi görmek
istiyoruz, büyüme olmadan kalkınma olmuyor. Her büyüme de kalkınma demek
değildir. Çin ile Hindistan bunun en güzel örneğini oluşturuyor. Büyüme
rakamları çılgın rakamlar neredeyse yüzde 10’lar civarında büyüyorlar ama
kalkındıklarını söyleyemeyiz” ifadelerini kullandı.
“Kenar mahallerde suç oranları yüksek”
Nitelikli eğitimden uzak olan çocukların suça sürüklendiğini aktaran Mustafa
Yavuz, “Suça sürüklenen çocukların büyük bir kısmının gecekondu veya göçle
oluşan kenar mahallerindeki nitelikli eğitime erişme sıkıntısı olan bölgelerde
ikamet ettiği ortaya çıkıyor. Bu sonuç düzensiz ve kent kapasitesini zorlayan
yönetilemeyen göç sorunuyla doğrudan bir ilişki olduğunu bizlerin önünü
koyuyor” diye konuştu.
Durgun: “Derslik başına düşen öğrenci sayısı Türkiye ortalamasının
üzerinde”
İl Milli Eğitim Müdürü Veysel Durgun da derslik başına düşen öğrenci sayısının
il genelinde bazında hemen hemen Türkiye ortalamasının bir tık üzerinde
olduklarını ifade ederek, “Genel anlamda da fiziki anlamda da kısmen Adanamızın
hala toparlanması gereken bir süreç var. Bu da bizim 118 civarında ikili
eğitimden tekli eğitime geçmek için binaya ihtiyacımız var demek. Buna derslik
sayısı itibariyle baktığımızda 2 bin civarında da dersliğe ihtiyacımız var”
dedi.
“Bu yıl bizim için 2016-2018 yılı yatırımlarının borcunu ödeme
senesi”
Yatırımlar noktasında 2019 yılının sıkıntılı bir yıl olacağını belirten Durgun,
“2019 yılı, 2016-2108 yılları arasında yapmış olduğumuz ve devam eden
yatırımların borcunu ödeme yılıdır bizim için. O yüzden yeni yatırımların
önümüze gelmediği bir yıl oluyor. Ama eksen kaynağı noktasında şunu söyleyeyim
biz ilk defa ilk atama olarak tabir ettiğimiz sözleşmeli öğretmen ki bu kanunen
23 kalkınmada öncelikli ile planlanan bir atama şekliydi. Son girişimlerle
birlikte şuanda Tufanbeyli, Feke ve Saimbeyli’de planlanarak tamamlandı.
Buralara 140’a yakın öğretmen ataması planlandı. Aladağ’da da bir sonraki
atamada tüm ihtiyaç karşılanacak. Öğretmen atamalarında şuan ki haliyle 6 yıl
orada kalacaklar. Adana olarak genel tablomuz içerisinde bin 380 civarında norm
fazlası öğretmenimiz var. 289 civarında sınıf öğretmeni norm fazlamız var.
Öğretmenlerimizin ilk gelip başlangıç yaptığı yer Yüreğir sonra Seyhan ve daha
sonra da Çukurova ve bitiş olarak hesaplıyorlar ve bu iş döngüsü açısından bizi
zorlayan süreç” şeklinde konuştu.
Veysel Durgun, Bakanlığa, hangi anlamda uygulama düşünülüyorsa bu uygulamada
Adanayı pilotlama bölgesi olarak seçme önerisinde bulunduğunu kaydederek,
“Adanayı pilotlama olarak seçerseniz Türkiye haritasını net ortaya
koyabilirsiniz biz buna talibiz’ dedik” diye konuştu.
2023 vizyonuna Milli Eğitim Müdürlüğü olarak baktığında 2 unsur gördüğünü
söyleyen Durgun, şunları kaydetti:
“İnsan kaynağı kısmına baktığımızda Güney Adana’yı ön plana çıkarırken orada
bir takım sıkıntılar söz konusu. Güney Adana Programı kapsamında olmakla
beraber bizim kendi öz kaynaklarımızda da herhangi bir bütçe, fon ayırmadan
halk eğitim ve yaygın eğitim üzerinden de bizim çeşitli çalışmalara dokunmamız
lazım ki Güney Adana’daki makası daraltalım.”
Durgun son olarak Adana’da 69 bin Suriyeli öğrenci olduğunun altını çizerek,
“Orta ölçekli 32 ilden daha yüksek rakamlı sadece Suriyeli öğrencileri
barındığımız Adana’dan bahsediyoruz. Bu yüzden sahaya sürülen uygulamaların
kısa süre içerisinde rengini alması biraz zaman alıyor” dedi.