ADANA’DA 2002’DE 9 BİN 357 DERSLİK VARDI, ŞİMDİ 24 BİN
Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, 2023 Şehir Buluşmaları kapsamında Adana’ya geldi. Öğretmenevi’nde yapılan basın toplantısına AK Parti Adana milletvekilleri Ahmet Zenbilci, Abdullah Doğru, AK Parti İl Başkanı Ozan Gülaçtı, Yüreğir Belediye Başkanı Fatih Mehmet Kocaispir, Kozan Belediye Başkanı Kazım Özgan, partililer ve basın mensupları katıldı. Bakan Tekin “Adana’da 2002’de 9 bin 357 derslik var. Yani 444 bin öğrenci 9 bin 357 derslikte eğitim öğretim gördü. Bugün ise 590 bin öğrenci var. Öğrenci sayısı yaklaşık yüzde 30 artmışken derslik sayısı 24 binin üzerinde. Derslik sayısındaki artış yüzde 107” dedi.
HABER: CANSU ERSOY
ADANA (BÖLGE)-‘2023 Şehir Buluşmaları’ kapsamında Adana’ya gelen Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin Öğretmenevi’nde partililer ve basın mensuplarıyla bir araya geldi. Bakan Tekin, hem Adana özelinde hem de Türkiye genelinde eğitimle ilgili açıklamalarda bulundu.
Bakan Tekin, “Şehir Buluşmaları adı altında sorunları görmek ve çözüm üretmek için bugün burada, Adana’dayız. İnşallah günün sonunda güzel işler yaptığımızı söyleyebileceğimiz bir günü tamamlarız. Sürekli olarak faydalı işler yapmak için uğraşıyoruz tüm teşkilat olarak. Mesela Milli Eğitim Bakanlığı olarak biz yaz tatilini sürekli mensuplarımızı, çalışma arkadaşlarımızı ziyaret ederek ve onları dinleyerek geçirdik. Aynı şekilde AK Parti teşkilatı da kendi bünyesinde benzer faaliyetler yapıyorlar. Dolayısıyla Şehir Buluşmaları bu anlamda AK Parti’nin gelenekselleştirdiği ve kavramsallaştırma olarak oturtmaya çalıştığı siyasetin toplumun problemlerini çözen bir mekanizma olarak kabul edilmesi algısının bir parçası. Biz de bu vesileyle bugün buradayız. Sayın Cumhurbaşkanımızın şehre selamlarını ve sorunlarına karşı çözüm önerilerine açık olduğunu tekrar etmek, onları paylaşmak için bugün buradayız. Ben kendi adıma Milli Eğitim Bakanlığı olarak birkaç şey söylemek istiyorum. Biraz önce Ak Parti il Başkanımız bizlere Adana’da bugüne kadar yapılan kamu yatırımlarıyla ilgili, Adana’nın problemleriyle ilgili bize bir açıklama verdi. Biz kendi adımıza hem kendi bakanlığımızı ilgilendiren konularda hem de genel anlamda cumhurbaşkanlığı kabinesinde diğer bakan arkadaşlarla paylaşabileceğim notlarımızı aldık. İnşallah bu konuda çözüm önerilerimizi sıralayacağız. Elimizden geleni yapacağız” dedi.
“DÜNYANIN HER TARAFINDA EĞİTİME AYRILAN PAYIN YÜKSEKLİĞİ O ÜLKENİN DEMOKRATİKLEŞME ÇİZGİSİNİ, TRENDİNİ DE GÖSTERİR”
Eğitimle ilgili başlıkta bazı şeyleri paylaşmak istediğini dile getiren Bakan Tekin, “Dünyada eğitimle ilgili olarak ülkelerin gelişmişlik düzeyleri, eğitimdeki seviyelerini ölçtüğümüz temel parametreler var. Bunlardan bir tanesi total olarak GSMH’dan eğitim için ayrılan bütçedeki pay çok önemli bir göstergedir. Dünyanın her tarafında eğitime ayrılan payın yüksekliği o ülkenin demokratikleşme çizgisini, trendini de gösterir” diye aktardı.
“20 YIL İÇERİSİNDE ÖĞRENCİ SAYISI ARTIŞININ KAT KAT ÜSTÜNDE DERSLİK YATIRIMI PLANLANMIŞ”
“Yatırımlar açısından baktığımızda devasa bir farklılığı göreceğiz. Adana’da 2002’de 9 bin 357 derslik var. Yani 444 bin öğrenci 9 bin 357 derslikte eğitim öğretim gördü. Bugün ise 590 bin öğrenci var. Öğrenci sayısı yaklaşık yüzde 30 artmışken derslik sayısı 24 binin üzerinde. Derslik sayısındaki artış yüzde 107. Bunu zaman içerisinde yaşadığımız ve gördüğümüz için genel değerlendirme yapmakta zorlanılabilir. Bu bahsettiğim gelişme trendi birçok ülkede devrim olarak nitelendirilebilecek kadar önemli bir gelişme. 20 yıl içerisinde öğrenci sayısı artışının kat kat üstünde derslik yatırımı planlanmış” diyen Tekin, konuşmasını şöyle sürdürdü:
“Kentte 2002’de ilköğretimdeki bir derslikte öğrenci sayısı ortalaması 48. Derslik yatırımlarından sonra gelinen noktada ilköğretimde derslik başına düşen öğrenci sayısı ortalaması 30’a düşürülmüş. Biz sürekli uluslararası kuruluşlar aracılığıyla ülkelerdeki eğitim yatırımlarının bu anlamdaki istatistik verilerini izliyoruz. Bu trend, gerçekten başka hiçbir ülkede görmediğimiz bir trend.”
Öğretmen başına düşen öğrenci sayısının da kendileri için önemli olduğunu vurgulayan Bakan Tekin, ilköğretim açısından bakıldığında öğretmen başına düşen öğrenci sayısının 2002’de 30, bugün ise 19 olduğuna dikkat çekti.
“ADANA ÖZELİNDE GERÇEKTEN TAKDİRE ŞAYAN GELİŞME TRENDİ SÖZ KONUSU”
Tekin, “Bu, OECD ya da bizim bu anlamdaki istatistik referanslarımızı ölçen uluslararası kuruluşlar açısından şu anda sahip olduğumuz rakam, Adana özelinde gerçekten takdire şayan gelişme trendi söz konusu” dedi ve Adana’da 2003 ile 2023 arasında inşası devam edenlerle beraber 10 bin 809 derslik yapıldığını, şu anda kentte devam eden 500 derslikli 29 projenin de en kısa sürede bitirileceğini bildirdi.
“BİZİM DURDUĞUMUZ YERDE, RESMİ YA DA ÖZEL OKUL AYRIMI YAPMADAN, YAKLAŞIK 70 BİN KURUMUN TAMAMINI AYNI DÜZEYDE EĞİTİM VERMESİNİ ARZU EDİYORUZ”
Konuşmasından sonra bir basın mensubunun özel okul ve devlet okullarındaki başarı oranı farkıyla ilgili sorusunu yanıtlayan Bakan Tekin,
“Devlet okullarındaki başarı oranının özel okullardan düşük olduğu önermesi, tutarsız bir önerme. Geçen hafta Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği’nde bir dizi değişik yaptık. Özel okulların belli bir standarda kavuşturulması gerekiyor. Hem fiziki hem de pedagojik açıdan bu standartları biz belirliyoruz. Belirlediğimiz standartların hepsini kamu okullarında da hayata geçirmeye çalışıyoruz. Dolayısıyla bizim durduğumuz yerde, resmi ya da özel okul ayrımı yapmadan, yaklaşık 70 bin kurumun tamamını aynı düzeyde eğitim vermesini arzu ediyoruz. Genelleme yaparken, kuşkusuz çok farklı, olağanüstü koşullarda eğitim veren özel okullarımız var ama biz genel ortalamadan bahsediyoruz. Kamu bütçesinden aldığımız paylarla oluşturduğumuz bir standart söz konusu. Biz, o standardı Türkiye genelinde yaygınlaştırmaya çalışıyoruz. Aynı şekilde standartların üstünde devlet okullarımız da var” cevabını verdi.
“ADANA İÇİN DEĞİL 11 İLİN TAMAMINDA HASARI GİDERİLEREK KULLANILABİLECEK OKULLARIMIZIN TAMAMI ONARILDI”
Son olarak Kovid-19 ve 6 Şubat depremleri nedeniyle okullardan uzak kalan öğrencilere telafi eğitimiyle ilgili de soruya yanıt veren Tekin,
“Çok fazla ‘moda’ kavramlar ortaya çıkmaya başladı. Uzaktan eğitim bunlardan biri. Benim kişisel yaklaşımım; biz, zorunlu eğitim çağındaki gençler ve çocuklarla ilgileniyoruz. Dolayısıyla velinin, devletin ve milletin bizden beklediği şey; öğretim değil eğitim. Bu nedenle bizim yaptığımız şey uzaktan olmaz. Bizim hedefimiz, bize emanet edilen yaklaşık 20 milyon gencin ve çocuğun yüz yüze ve en sağlıklı ortamda eğitimlerini almış olması. Allah bize bir daha ne pandemi ne de deprem felaketi göstermesin. Böyle bir şey olmadıkça uzaktan eğitim bizim gündemimizde yok. Yükseköğretim Kurulu bunu yapabilir, orası öğretim. Onlar planlayabilir. Bu tür şeyler belki yaygınlaştırılabilir, o başka bir tartışma konusu ama bizim açımızdan uzaktan eğitim hayal ve idealize ettiğimiz bir şey değil. Çocuklarımızın hepsini steril, rahat ve konforlu bir ortamda eğitim almalarını hedefliyoruz. 11 Eylül’den itibaren 4 hafta boyunca bu zorunlu olarak yapılacak. Bölgedeki, eğitimden etkilenen bütün öğrenci kardeşlerimiz zorunlu telafi eğitim programına dahil olacaklar. 11 il için göreve geldikten sonra her bir kentin bu anlamdaki problemlerini takip etmek üzere Bakanlıkta bir İzleme Komisyonu kurduk. Bakanlıktaki bir arkadaşımız, eski ve yeni il müdürümüzle koordineli biçimde süreci takip ediyorlar. Sadece Adana için değil 11 ilin tamamında hasarı giderilerek kullanılabilecek okullarımızın tamamı onarıldı. Onarılma süreci devam ediyor. Bununla ilgili hizmet satın alım süreci yürütülüyor” dedi ve konuşmasına son verdi.