Apartman yönetiminde profesyonel dönem

Röportaj: Yener EKİNCİ

ADANA (BÖLGE)-Artan nüfusla beraber uygulanan kentsel dönüşümün etkisiyle, Adana’nın birçok mahallesinde yer alan müstakil evler, yerini çok katlı apartman dairelerine bırakıyor. Bugün; 4 blok, 80 daireden oluşan bir sitede ortalama 200 kişinin yaşadığını varsayacak olursak, o yaşam alanını bir kasaba, yöneticilik görevi yapan kişiyi de belediye başkanına benzetmek, pek de mantıksız sayılmaz.  Yüzde 80’i memurlardan oluşan site veya apartman yöneticileri, işlerinden fazla zaman ayıramadıkları için bu sorumluluğu tam anlamıyla yerine getiremiyor. İşte tam bu anda devreye profesyonel yönetim şirketleri giriyor. Adana’da yüzlerce yönetim firması yer alıyor. Fakat içlerinde en hızlı büyüyen Saha Yöneticilik ve Temizlik Şirketi olarak dikkat çekiyor. Şirketin Genel Müdürü Hamdi Yılmaz, gittikçe popüler hale dönüşen profesyonel apartman yöneticiliği hakkında sorularımızı yanıtlayarak, çalışma sistemi hakkında bilgiler verdi.

Kendinizi tanıtıp, firmanızın kuruluş hikayesini bizimle paylaşır mısınız?

Adana’nın Kozan ilçesinde, 24.08.1992 yılında dünyaya geldim. 6’ncı sınıfa kadar Kozan’da, Lise tamamlana kadar da Adana’da okudum. Hayatım çalışmayla geçti diyebilirim. Liseye kadar olan dönemde okuldan arta kalan zamanlarımda ayakkabı dükkanında çalışırdım. Devam eden yıllarda Yozgat – Bozok Üniversitesi İktisat Bölümü’nü bitirdim. Masraflarımı kendim karşılamayı benimsemişim bir kere…  Üniversite sürecinde de çalışmayı elden bırakmadım. üniversitede ki hocalarımın da desteğiyle yönetim firmalarında çeşitli görevlerde bulundum. Eğitim bütçeme katkı sağlamak amacıyla girdiğim sektörde, kısa zamanda önemli birikimler kazanıp, tecrübeler edindim. Mezun olup Adana’ya döndükten sonra, bu tecrübelerimi değerlendirme kararı alarak, 5 yıl önce SAHA Temizlik ve Yönetim Şirketi’ni kurdum. Bir personel ve 10 apartmanla başladığımız iş hayatımızda, şu an 20 personel ile 150 civarında apartmana hizmet veriyoruz.

Profesyonel apartman yöneticiliğine neden ihtiyaç duyuluyor?

Kat Mülkiyeti Kanunu’na göre, 8 ve üzeri katlı apartmanlarda yönetici bulunması bir zorunluluktur. Sorunuza gelince; Bugün çok katlı apartmanlarda oturan insanlar, komşuluk ilişkilerini ön planda tutmaya özen gösteriyorlar. Dolayısıyla aidat ödemesini zamanında alamayan veya eksik alan yönetici, komşuluk bağları zedelenmesin diye bir şey söyleyemiyor. Örf ve adetlerimize ters düştüğü için de, komşusuna aidat ödemesi için baskı uygulayamıyor. Bu nedenle, yönetimi dışarıdan bağımsız birine vermeyi daha mantıklı buluyorlar. 

Apartman yöneticiliği kapsamında ne tür hizmetler sağlıyorsunuz?

Karar ve işletme defterini tutmak, gelir-gider hülasalarını sakinlere bildirmek; elektrik, su ve temizlik ödemelerini gerçekleştirmek; asansörlerin periyodik bakımlarını sağlamak; aidat toplamak gibi asli görevleri yerine getiriyoruz. Takdir edersiniz ki, bir apartmanda herkesi memnun etmek çok zordur. Önemli olan, şikayeti olan kat sakininin sorununu aynı gün içinde çözmeye çalışmaktır. Buna özellikle hassasiyet gösteriyoruz.

Apartman hayatında genel olarak size ulaşan şikayetler nelerdir?

Daha çok gürültüden yana sorunlar geliyor. Yukarıda ki veya aşağıda ki komşusunun çok ses yaptığıyla ilgili şikayetler çoğunlukta. Bunu, evcil hayvanlarla yaşanan sorunlar takip ediyor.

Adanalı daha çok müstakil evlerde yaşamaya alışkın bir toplum. Apartman kültürüne ayak uydurmakta ne gibi zorluk çekiyorlar?

Türk insanının, her türlü imkanları bünyesinde barındıran, akıllı dairelerden oluşturulmuş sosyal konutlarda yaşamayı hak ettiğini düşünenlerden biri olduğumu, bütün samimiyetimle ifade etmek istiyorum. Sorunuza dönecek olursak, bir müteahhidin kentsel dönüşüm kapsamında 4 blok rezidans yaptığını, bunun iki bloğunu arsa sahiplerine verdiğini ve diğer iki bloğu ise doktor, hakim, avukat gibi meslek grubundakilere sattığını görüyoruz. Arsa sahibine ait bloklarda yaşayanların eğitim seviyeleri biraz daha düşük oluyor. Asansörü, diyafonu kullanmayı dahi bilmeyen insanlarla karşılaşıyoruz. En büyük kargaşa da bu farklılıklardan çıkıyor. Ortak kullanım alanlarında ki sorundan ziyade, kendi evinde yaşadığı sorunları bile apartman yönetimine hallettirmeye çalışanlar oluyor. Mesela odasının patlayan ampulünü bize değiştirtmek isteyenler var. Dolayısıyla, ayağı toprağa basarak yetişmiş insanlarımız, apartman kültürüne entegre olmakta biraz zorluk çekiyor.

Ekonomik bir darboğazdayız. Yaşanan kriz aidat ödemeleri de etkiliyor mu?

Biriken aidatlar günden güne artıyor. Aidatın gereksiz bir masraf olduğunu düşünüp son ana kadar erteleyenlerin dışında, güçlük çektiği için ödeme yapamayanların fazlalaştığını söyleyebilirim. 150 apartmana bakıyoruz şu an. Bunların içinde 900 daireden fazla, ortalama 50 TL olan aidat ödemesini yapamayanlar bulunuyor. Mümkün olduğu kadar esnek davranmaya özen gösteriyor; elektrik ve su gibi temel ihtiyaçlara gelen zamlara karşı direnip,  aidatları zam yapmadan aynı seviyede tutmaya çalışıyoruz.

Profesyonel apartman yöneticiliği pahalı bir hizmet mi?

8 katlı bir apartman bloğunun karşılayamayacağı türde pahalı değil. Gece, 01.00’da, sabah 05.00’da bile kat sakininin bizi arama hakkı var. 7/24 hizmet vermek durumundayız ve belirttiğim saatlerde de yaşanan sorunu çözmek üzere apartmanlara gittiğimiz çok oluyor. Emeğimizin tam karşılığını alabileceğimiz bir ücretle çalışmıyoruz. Bütçeye uygun rakamlarla çalışıyoruz.

Artık birçok apartman maaş, sigorta ve tazminatından dolayı kapıcı çalıştırmamayı tercih ediyor. Sizce yakın zamanda bu meslek tarihe karışır mı?

Temizlik firmalarının faaliyete başlamasıyla beraber bu meslek zaten tarihe karışmaya yüz tutacak bir hale geldi. Söylediğiniz gibi maaş, sigorta, tazimat derken kapıcının maliyeti oldukça ciddi rakamlara ulaşıyor. Bunun yanı sıra; kapıcı çalıştırılırsa, apartmana gelir olabilecek kapıcı dairesi de kiraya verilemiyor. Yasada ki boşluktan faydalanan kapıcılar, 5-6 sene sonra yüksek tazminat alabilmek için ilk günkü şevkle çalışamayıp art niyetle hareket ediyor. Kendini kovdurduktan sonra 50-60 bin lira tazminat parası almak için mahkemeye başvuruyor. Şu an avukatlarımızın takibini yaptığı onlarca kapıcı davası var.

Bünyenizde temizlik hizmetleri de veriyorsunuz. Sistem nasıl işliyor?

Elemanlarımız günlük çöpleri topluyor ve her gün girişe paspas yapıyor. Ayda 4 defa da genel temizlik yapılıyor. Fiyatı da çok uygun. Merdiven altı çalışanlara denk gelmeyen apartmanlar, temizlik şirketlerinden genel anlamda çok memnun.  Bütün bunların dışında, whatsapp grubumuzdan mesaj atarak sipariş veren apartman sakinlerinin ihtiyaçlarını da karşılıyoruz. Anlaşmalı olduğumuz firma, isteyenlerin kapısına sabahları ekmeğini, gazetesini veya sütünü bırakabiliyor.

Günden güne büyümeye devam ediyorsunuz ve akabinde çalışan ihtiyacınız da oluyor. İstihdama yönelik önemli katkı sağladığınız söylenebilir mi?

Evvelinde de belirttiğim gibi şu an 20 personelimiz bulunuyor. Asgari ücret, sigorta ve bazı imkanlar dahilinde çalışıyorlar. İstihdama katkı için sayıyı artırmayı ciddi anlamda düşünüyoruz çünkü apartman temizliğine giden iki personelimiz üniversite mezunu. İşletme Fakültesi’nden mezun olmuşlar. Ayrıca günlük 3-4 üzerinde iş başvurusu alıyoruz. Bunların için de muhasebe, işletme mezunu olanlar ve inşaat teknikerleri de yer alıyor. Gençlerimize iş sağlamak adına önümüzde ki günlerde personel sayısını daha da yükselteceğiz.

Bu güzel sohbetin gerçekleşmesine zaman ayırdığınız için teşekkür ederim

Ben teşekkür eder, yayın hayatınızda başarılar dilerim

    Bir yanıt yazın

    E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

    Röportaj

    Sağlık

    Spor