HALK MARKETLER

2019 yılının 31 Mart’ında yapılan yerel seçimlerde AKP’li belediyelerden kurtulma mücadelesi veren Türk halkı 23 Haziran’daki yenilenen İstanbul Büyükşehir Belediyesi seçimleriyle de mücadeleyi taçlandırdı.

CHP’li belediye başkan adayları neredeyse ülke nüfusunun %50’sinin üstünde yaşadığı 11 Büyükşehir ve önemil il ve ilçe belediye başkanlıklarını kazanarak AKP’ye dur demeye başladılar.

Yerel seçimlerdeki bu başarı genel iktidarında yolunu açmalı. 1989 yerel seçimlerinde 45 ilde SHP’li başkanlar da yerel seçimlerde başarılı olmuş, ancak bu başarı genel seçimlere yansıtılamamış gelen gideni aratmıştı.

Bugüne dek 31 Mart 2019 seçimlerinde 11 Büyükşehir Belediye Başkanları, tüm engellemelere rağmen beklenenin de üstünde halkına sahip çıkıyor. Devletin 5 maskeyi dağıtamadığı yerde halkına tüm sosyal yardımları engellemelere rağmen beklenenin üstünde gerçekleştirdiler ve gerçekleştirmeye de devam ediyorlar.

Ancak tüm bu başarılı çalışmalara daha da güzel çalışmalar ilave edersek AKP’yi siyaset çöplüğüne geri dönüşümü olmaksızın atarız. Evet AKP iktidarı ülkede yaşamı çekilmez hale getirdi. Kadın cinayetlerinden, iş bulamayanların geçim sıkıntısından bunalıma girip intiharların her ay beşleri-onları bulduğu ayları yaşar hale geldik.

Tam da bu ortamda CHP’li belediyelerin yaşamı bir nebzede olsa ucuzlatması-işsizliğe ve pahalılığa müdahil olmaları CHP ve ittifaklarına iktidar yolunu açacaktır.

1989 yerel seçimlerinde oluşan Seyhan ilçe belediyesinin bu konuda Seyhan’da yaptığı uygulama tüm Türkiye’ye örnek olabilecek güzellikteki MAVİ MARKETLER ZİNCİRİ (Sanıyorum 10 Şb.idi) Ülkede CHP’li belediyeler HALK MARKETLERE dönüştürecek, yaşamı yaşanabilir hale gelmesine katkı verir kanaatindeyim.

Seyhan’da MAVİ MARKETLER mucizesini yaşatan değerli dostum ERSAN IŞIKSOY’un bu konudaki çabasını kendi kaleminden aşağıda size aktarıyorum:

“İBB’nin, HALK MARKET’ten, HALK BAKKAL’a ‘EVRİLMESİ’???

Sayın Gökhan Günaydın’ı, Pazar günü sabah KRT TV’de canlı yayında dinleyince çok ş aşırdım. Çünkü, Kasım-2019’da, İBB’nin Kasımpaşa’daki binasında yer alan odasında, ekibiyle birlikte, kendisine yaptığım Halk Marketler sunumumum bir noktasında, ‘demek ki, markamız Halk Marketler olacak diyorsun’ demişti. Marka kararını, orada; o an vermişti. Sonra araştırdım, 7 Şubat 2020’de, İBB ve İSYÖN A.Ş. olarak, ‘İBB Halk market ve İstanbul Halk Market’ markalarının, tescilini de yaptırmışlardı.

İBB; son dönemde, Halk Market’ten vazgeçip, Halk Bakkal projesine ‘evril’miş. Sayın Gökhan Günaydın bey de bu sabah, gerekçelerini de;

-‘Halk Marketler, küçük esnafın rakibi olacaktı’,

-İstanbul 39 ilçe, 950 mahalle. Bir sokağına açacağımız Halk Market, arka sokağından kopuk olacak; arka sokağa ulaşamayacağını anladık, olarak anlatıldı.

Hayır!..

Halk Market, küçük esnafın rakibi olmayacaktı!!!

-Çünkü, doğrudan-aracısız, üreticilerden satın alacağı temel tüketim ürünlerini, başta BİM, A 101, ŞOK, SEÇ, FİLE, MİGROS, Carrefour, TKK marketler başta olmak üzere, esas rakipleriyle, çok güçlü fiyat-promosyon rekabet anlayışıyla; hem de artı sosyal sorumluluk projeleriyle İstanbul’un 39 ilçesi ve 950 mahallesinde şubeleşerek,

-Ekonomik fiyatlarla,

-Evlere yakın şubelerle,

-Yeterli çeşit ve miktarlı, temel tüketim ürünleriyle,

-Temiz hijyen ve yeterli büyüklükte şubeleriyle,

-Güler yüzlü, eğitimli; çok büyük çoğunluğu genç-dinamik genç personeliyle, pahalılıkla mücadele edecek ve TÜİK fiyat artışı verilerinde, İstanbul’u en gerilere taşıyacaktı. Tam da 1990 yıllarda, Mavi Marketler’in Adana’da yaptığı gibi…

-Çünkü, Halk Market, sadece bakkallarla değil, büfelerle-manavlarla-semt pazarı esnafıyla-kasaplarla, rakip değil, dayanışma içinde olacaktı. Hem doğrudan-aracısız üreticiden ürün alacağından; hem de çok satacağı için, çok satın alım yapacağından, çok uygun fiyatlarla satın alacağı ürünleri, %5 civarında bir küçük kar oranıyla, sadece bakkala değil, bakkal-büfe-manav-semt pazarı esnafına, toptan satacaktı.

Böylece, küçük esnafa rakip değil, dosto lacaktı. Küçük esnafı, hem Halk Marketler’in, hem de Ulusal-Uluslararası Rekabeti’nden koruyacaktı.

Ayrıca, Halk Market, sadece İBB’nin olmayacaktı.

Halk Market, Bakkallar Odası, Büfeciler Odası, Manavlar Odası, Semt Pazarı, Esnaflar Odası, Kasaplar Odası, Ziraat Odası, Ziraat Mühendisleri Odası, Çiftçiler Birliği, vb.lerinin ortaklığıyla oluşacak bir yapıydı. Şimdi, Halk Bakkal, pahalılıkla nasıl mücadele edecek?

Bakkalların meter karesi ve soğutucu-raf, personel sayısı, vb. altyapı olanakları kısıtlı. Bu nedenle bakkallar, yurttaşlarımızın temel tüketim ürünleri ihtiyacını önemli bölümünü satmıyorlar, satamayacaklar.

Ayırca, İBB’nin Anadolu’daki kooperatiflerden satın alıp, bakkallara dağıtacağı ürünlerin çoğunluğu, doğal ve çok kaliteli ürünler olacağından, fiyatları da yüksek olacaktır. Sonuç olarak, Halk Bakkallar, ekonomik fiyatlarla ürün satamayacaklar.

Son olarak, Halk Bakkal için, var olan bakkalların bir bölümünden seçileceğinden, tüm İstanbul’a yayılması olanaksız olabilir. Oysa, Halk Market, konumları seçilerek belirleneceğinden, İstanbul’un 950 mahallesinde var olabilecektir.

Oysa, yurttaşlarımızın alış veriş tercihlerini belirleyen temel faktörler aşağıda:

-Eve yakınlık,

-Ekonomik satış fiyatları,

-İhtiyaçların/taleplerin çoğunluğunu aynı yerde bulabilmek,

-Temiz-hijyen ortam, yeterli büyüklük,

-Güler yüzlü, genç-dinamik çalışanlar, tamamının ışığında bakıldığında ideali, CHP’li 11 Büyükşehir; 11 Kent Belediyesi (Yalova dahil); 4 Stratejik İlçe Belediyesi (İzmit-Nilüfer-Merkezefendi-Atakum) ve 90 İlçe Belediyesi; toplam 116 belediyenin ortak yapısı olarak, HALK MARKETLER/TÜRKİYE’dir. Ülkemiz genelinde, merkezi bir yapıyla;

-Pahalılıkla mücadele eden,

-İşsizlikle mücadele eden (doğrudan istihdam sayısı 3.896 şubede, 107.100 çalışan; artı, küçük çiftçi-yoksul köylülerin üretim alanlarındaki çalışanlarla, dolaylı istihdam),

-Yoksullukla mücadele eden (küçük çiftçi-yoksul köylüleri, üretim kooperatifleri çatısı altında toplayıp, sözleşmeli-satın alma garantili üretim yaptırarak),

12 ayın sonunda, toplam 2.897 şubeyle, bu olanaklı; hem ed toplam yatırımların %10’unu belediyelerin öz seramyesiyle. Kalan tutarlar için, araç yatırımları leasing; ekipmanlar için, işletme kredileri ve bir bölümü de 1.etap karından finansa edilmek üzere.”

Adana, Haziran 2020

Erhan IŞIKSOY

    Bir yanıt yazın

    E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

    Röportaj

    Sağlık

    Spor