Minibüsçü esnafı ‘imdat’ diyor

Adana’da, esnafa işsizlikten kan ağlatan korona virüsünün, en fazla ulaşım sektörünü yıprattığı gün gibi aşikar… Her ne kadar normalleşme sürecine girilmiş olsa da, uygulanmaya devam edilmesi planlanan tedbirler, minibüsçü esnafını kara kara düşündürüyor.  Ayakta kalacak güçlerinin tükendiğini ifade eden S.S. 34 Nolu Anadolu-19 Mayıs Minibüs Kooperatifi 2. Başkanı Remzi Çoban, yetkililerden yardım beklediklerini belirterek, ‘Bizlere de sahip çıkılsın’ dedi.

(BÖLGE ÖZEL) – Korona virüsün yayılmasına karşı alınan ‘evde kal’ tedbirleri, ulaşım sektörünün bel kemiğini oluşturan minibüsçü esnafını çaresiz duruma düşürdü. Gündelik nafakalarını çıkarmak için zor şartlar altında çalışmak zorunda kalan dolmuşçular, taşıyacak yolcu bulamayınca perişan hale geldi. Esnafın durumunu öğrenmek amacıyla ziyaret ettiğimiz S.S. 34 Nolu Anadolu-19 Mayıs Minibüs Kooperatifi’nde, işler her geçen gün daha da kötüye gidiyor.

BOŞ DA OLSA SERVİS YAPMAK ZORUNDAYIZ

Kooperatifin 2. Başkanı Remzi Çoban, sağlık çalışanları dışında en fazla olumsuz etkilenen sektörün kendilerininki olduğunu ifade etti. Dolmuşların, sabahın erken saatlerinden başlayıp gece yarısına kadar boş da olsa servis yaptığını hatırlatan Çoban, ‘’14 yolcu kapasiteli araçlara 7’den fazla yolcu almama yasağı getirildi ancak 7 yolcu bile bulunamıyor. Bulunsa bile o kadar sayıda yolcu zaten kar bırakmaz. Bizler günlük kazanıp, günlük yiyen insanlarız. Esnafımız 30-40 lirayla evlerini geçindirmeye çalışıyor. 25 kilometrelik mesafeye giden araçlar iki yolcu ile gidip, boş dönüyorlar’’ dedi. 

BİR ARACA 6 LİRA 50 KURUŞ KAR KALDI

Kooperatif başkanlığı maaşının ve giderler için araçlardan günlük toplanan fiş paralarının kaldırıldığını ifade eden Remzi Çoban, şunları vurguladı; ‘’Şoförler yevmiyelerini çıkaramıyor, mal sahibine de zaten para kalmıyor. Masrafları çıktığımızda bir araca 6 lira 50 kuruş kar kaldığını gördük. Bir milyon lira civarında değeri olan aracın kazandırdığı para 6 lira 50 kuruş…  Sokağa çıkma yasakları nedeniyle taşıyacak 7 yolcu da bulamıyoruz. Tek serviste gidiş-dönüş 10 yolcu ancak tanıyabiliyoruz. Bu da 30 lira kazanç yapıyor. Tek serviste yakıt gideri 25 lirayı buluyor. Yani, servis başı 5 lira kalıyor. Akşama kadar 8 servis yapan bir araca 40 lira kar düşüyor. Şoförün yevmiyesi bile çıkmıyor aslında. Kooperatifimizde toplam 30 araç vardı, bunu 15 araca düşürmek zorunda kaldık. Şu an 50 kişi çalışamıyor.’’

BELEDİYE YETMEZ, DEVLET DE BİZE SAHİP ÇIKMALI

Büyükşehir Belediyesi’nin destek kapsamında günlük 10 litre mazot yardımında bulunmasını da değerlendiren Başkan Çoban, ‘’Meclis toplanabilirse bu konu gündeme gelecek. Bu iyi niyetli girişimden yana teşekkür ediyoruz ancak bu da yetersiz kalır. Belediyenin de imkanları ortada. Üzerinde çok büyük bir sorumluluk var. Bizi kurtaracak kadar yardım yapamaz. O nedenle bize sadece belediyenin değil, devletin de destek vermesi gerekir. Bilindiği üzere,  devletin Petrol Ofisi adında bir kurumu var. En az 25 litre mazot desteğini devlet verse, 10 litre de belediyeden alsak, 35 litre mazot bizi fevkalade geçindirir’’ diye konuştu.

CEZA YEME RİSKİ ALTINDA ÇALIŞIYORUZ

Çoban, yaşadıkları sıkıntılarla ilgili sözlerini şöyle tamamladı; ‘’Bilindiği üzere 65 yaş üstü yolcu taşıyanlara para cezası yazılıyor. Ancak şoförlerimiz yaşını sorduğu yolculardan sert tepki alıyor. Anlamak için kimliğine bakma yetkisi yok ki… Buna karşın, bir uygulamada araçta 65 yaş üstü biri görülürse ceza yemekten kurtulamıyor. Sektörümüzde bunun örnekleri yaşandı.’’

    Bir yanıt yazın

    E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

    Röportaj

    Sağlık

    Spor