Vejetaryen beslenmede bakliyatın yıldızı parlıyor
ADANA (BÖLGE)-Akdeniz Hububat, Bakliyat, Yağlı
Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (AHBİB) Başkanı Hüseyin Arslan, bakliyat tüketiminde geleneksel olmayan pazar
büyüklüğünün 1,5 milyon tona ulaştığını belirtip, “Bakliyat proteini
kullanılarak üretilen vejetaryen burger, etsiz sosis, vejetaryen tavuk gibi ete
birebir benzeyen gıdaların tüketimi her geçen gün yaygınlaşıyor” dedi.
Dünyada inanç, ekonomik, sosyal ve psikolojik nedenlerden dolayı gıda
tüketiminde yeni trendler oluştuğunu vurgulayan AHBİB Başkanı Hüseyin Arslan,
lifli yapısı ve içerdiği proteinler nedeniyle bakliyat çeşitlerinin sağlıklı
beslenmede büyük önem taşıdığını kaydetti.
Humus fenomen oldu!
Bakliyat ürünlerinin sağlıklı ve ekonomik olduğunu, bu farkındalığın
küresel ölçekte hızla geliştiğini dile getiren Başkan Arslan, bu durumun Türkiye
ve Ortadoğu mutfaklarının sevilen yemeklerinden humusa olan talebi
arttırdığını, buna bağlı olarak da nohut pazarının büyümeye devam ettiğini bildirdi.
Arslan, “Dünya Bakliyat Yılı ve 10 Şubat Dünya Bakliyat Günü etkinliklerimizle
bakliyatın sağlıklı ve ekonomik bir gıda olduğunun daha iyi anlaşılmasını
sağladık. Yurt içinde ve yurt dışında yürüttüğümüz farkındalık yaratma
çalışmalarımızda humus yemeği geleneksel olmayan pazarlarda öne çıktı. Son
zamanlarda ABD’de ve Kanada’da humusun biberlisi, fesleğenlisi gibi 40’a yakın
çeşidi satılıyor. Humusun fenomen hale gelmesinden dolayı dünyadaki nohut tüketimi
de yaklaşık 500 bin ton arttı” dedi.
Bakliyat çeşitleri protein deposu
İnanç ve kişisel tercihlerin yanı sıra insanların ekonomik ve psikolojik nedenlerden
dolayı da et menüleri yerine vegan ve vejetaryen menüleri daha çok tercih
etmeye başladığına dikkat çeken Arslan, geleneksel olmayan pazarlarda
geleneksel olmayan yöntemlerle bakliyat kullanımının 1,5 milyon tona ulaştığını
aktardı. Protein değerlerinin fasulyede yüzde 28-30, mercimekte yüzde 23-25,
bezelyede yüzde 19-22, nohutta yüzde 24-27 olduğunu kaydeden Arslan, şunları
söyledi: “Normal köftenin tadını yakalamak için; etsiz köftenin içinde bakliyat
ürünlerinin yanında farklı sebzeler de kullanıyorlar. Yoğurt tüketiminde de
bitkisel temelli ürünler tercih edilmeye başlandı. İçerisinde hayvansal ürün
olmayan yoğurtların tüketiminde yüzde 39 artış var. Buna karşın dünyadaki
normal yoğurt tüketimi yüzde 3 düştü. İnsanlar artık daha az normal yoğurt
yiyorlar. Et yerine hazırlanan dondurulmuş ürünlerin tüketimi de yüzde 37
arttı. Bunun karşısında et tüketimi yüzde 2 azaldı. Bu istatistikleri gören
Amerika menşeili bir fast food firması Kanada’daki 28 şubesinde menülerine
bitkisel temelli et ürünlerini ekledi. Adına da ‘vejetaryen hamburger’ dediler.
6 ay önce ABD’de böyle bir şirket kuruldu. Bakliyat ürünlerindeki proteini
kullanarak vejetaryen burger diye et ürünleri yapıp, satıyorlar. Bu şirketin kuruluşunda 25 dolar olan
hissesi bir anda 250 dolara çıktı. Bugün söz konusu şirket hala zararda
olmasına rağmen piyasa değeri 8 milyar dolara ulaştı. Vejetaryen burgerde
yakalanan başarı ile birlikte birçok yeni şirket kuruldu ve bakliyat
ürünlerindeki protein kullanarak etsiz sosis, vejetaryen tavuk gibi birebir ete benzeyen ürünler yapılıyor.”
‘Baklagil ürünlerine pozitif ayrımcılık
yapılmalı’
Türkiye’de 1980’li yıllarda 2 milyon ton olan bakliyat üretiminin bugünlerde 1
milyon tona kadar gerilediğine dikkat çeken Arslan, ABD ve Kanada’da olduğu gibi
bakliyat çeşitlerinin Tarım ve Orman Bakanlığınca özel ürünler statüsüne
eklenmesini, pozitif ayrımcılık uygulanmasını istedi. Arslan, “Baklagil üretim
rakamlarını 40 yıl öncesindeki rakamlara ulaştırmak için bütüncül politikalara
ihtiyaç var. Verilen desteklerden gümrük vergisi uygulamalarına kadar
her bir enstrüman doğru şekilde planlanmalı, birbiriyle çelişmemelidir. Böylece
üretimin istikrarlı ve kalıcı bir şekilde artmasını sağlayabiliriz” dedi.
AHBİB’in 11 aylık ihracatı 926 milyon
dolar
Bölgenin hububat ve bakliyat ihracatını da değerlendiren Başkan Hüseyin Arslan,
AHBİB’in 2019 yılı Ocak-Kasım döneminde 926 milyon dolarlık ihracat
gerçekleştirdiğini, son 12 aylık performansın ise 1 milyar 52 milyon dolar düzeyinde
olduğunu bildirdi. Arslan, Birlik olarak 11 aylık dönemde ürün grupları
incelendiğinde 252 milyon dolar ile pastacılık ürünlerinin ilk sırada
geldiğini, 174,5 milyon dolarla bakliyatın ikinci, 119 milyon dolarla
değirmencilik ürünlerinin üçüncülüğü aldığını ifade etti. Arslan, AHBİB’in en
fazla ihracat yaptığı ülkeler arasında 147 milyon dolar ile Irak’ın birinci
sırada yer aldığını, 105 milyon dolar ile Suriye, 44 milyon dolar ile Yemen’in
izlediğini kaydetti.