HAYDARPAŞA İHALESİ GEÇMİŞİ İNKAR DEMEK

Sadece İstanbul ve İstanbullunun değil, bütün Türkiye’nindir Haydarpaşa. 82 milyon vatandaşa sorunuz; ya kendi, ya dedesi, ya babası, ya emmisi, ya dayısı, ya da halası, teyzesi, gelini mutlaka Haydarpaşa’yı tanımıştır. Siyah-beyaz filmlerin en az yarısında esas oğlanla kız burada buluşur, burada ağlaşırdı. Biz de defalarca trenle buraya kadar gelip karşıya vapurla gitmişizdir. İstanbulun önemli kapsıydı yıllar yılı.

Proje tasarımını Otto Ritter ve Helmuth Conu isimli iki Alman yapmış. İnşaatı 1906 Mayısında başlamış, 1908’in 19 Ağustos günü tamamlanmış.  Başlangıçta 255 metrekare arsa üzerine kurulmuşken bugün kapalı alanla birlikte 3836 metrekare. Bina, denize çakılmış, her biri 21 metre uzunluğunda 1700 (Yazı ile: Bin yedi yüz) kazık üstüne kurulmuş. Halen 111 yaşında.

Haydarpaşa Garı 6 Eylül 1917 günü 7 saniye arayla patlayan iki bombayla da ayrıca tarihe geçmiş. Sabotaj sonunda tamamen dolu bir banliyo treni ile yine trende lan bir tabur asker diri diri yanarak can vermiş.

Üç tane bir’le ifade edilen yaşa geldikten sonra, kendi payıma konuşuyorum, aklın almayacağı biçimde ihaleye konu edilmesini gerçekten anlayamıyorum. Fazladan, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin ilk ihaleye katılmasına karşın sonran “Olmaz!” diye reddedilmesini hiç hazmedemiyorum.

TCDD, ecdad yadigarına her halde ileride icara vermek için değil, tüm ülke vatandaşlarına hizmet için ve millet adına sahiplenmişti. Bugün de, aynı kavramı zedelemeyecek biçimde tasarrufa konu edilmesi gerekir. Bu tasarruf da, özel kurumlar değil, kamu kuruluşları tarafından kullanılabilmeli. Mantık, izan ve mizan çerçevesinde, bu kamu kuruluşu olsa olsa İstanbul Büyükşehir Belediyesidir. Ulaştırma Bakanlığı, geçerli yasalar kapsamında bir kararla devir işlemini yapabilir.

PEKİİİİ, KİM BU HAYDAR PAŞA

Devlet-i Ali-yi Osmani’ye çok yararlı hizmeti olmuş, paşalığı bilgisi, hizmetleriyle koparmış. 1512 yılında Isparta’da doğmuş. Medrese eğitiminden sonra İstanbul’a gelerek Mimar Ağa Ocağına, ardından Darüssanayi Ocağına girmiş. Mimar Ağa yardımcılığındaki başarısıyla Darüssanayi kalfalığına yükselmiş.  İlk Türk Tersanesini kurma görevini almış ve bundan sonra da Hadım Süleyman Paşa ile Cidde’ye giderek burada da ilk Türk Donanma Üssünü kurmuş. İstanbul, Ankara, Niğde, Adana yolundaki köprü, kanal ve menfezlerin planı da Haydar Paşa’ya ait.

Tek tuğlu paşalık ünvanını imar çalışmalarındaki yüksek başarısından dolayı almış. İstihkam Alayı komutanı sıfatıyla Macaristan ve İran seferlerine katılmasından sonra rütbesi iki tuğlu paşalığa çıkarılmış. Sokullu Mehmet Paşa zamanında İkinci vezir olmuş. Kıbrıs’ın fethi  ile İnebahtı Savaşında bulunmuş. Macaristanla anlaşma masasında, dil bilgisinden dolayı Türk tarafı temsil etmiş. Cezayir Beylerbeyi olmuş. Burada ki çalışmaları takdir edilip Sivas beylerbeyliğine tayin edilmiş. Aslında buraya sığdıramadığım nice yararlı işler yapmış.

Yahu, bari böyle bir devlet adamının adına hürmeten bırakın Haydarpaşa’nın da, Sirkeci’nin de yakasını. Verin binaları İBB’ne, kamu yönetimi altında kamu bütünlüğüne hitap eden hizmetlerde bulunsun.

    Bir yanıt yazın

    E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

    Röportaj

    Sağlık

    Spor