Çulhaoğlu: Tasarruf için gerekli tedbirler alınmalıdır

ADANA (BÖLGE)-İYİ Parti Adana Milletvekili Dt.Mehmet Metanet Çulhaoğlu, “Ülkemizde yaşanan ekonomik sıkıntılar nedeniyle tasarruf önlemleri kapsamında kamu kurum ve kuruluşlarındaki araç sayısının azaltılarak tasarruf sağlanması için gerekli tedbirlerin alınması amacıyla Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde araştırma komisyonu kurulmasını talep etti.

Çulhaoğlu, “Günümüzde kamu kurum ve kuruluşları 1961 yılından bu yana geçerli olan 237 Sayılı Taşıt Kanununda yer alan hükümler doğrultusunda filolarını yönetmektedir. Ancak bu kanun zaman içerisinde ortaya çıkan ihtiyaçlara ve yaşanan sorunlara cevap veremez hale geldiği için birtakım değişiklikler yapılmış ve Bütçe Kanunlarına zaman zaman bazı hükümler konulmuştur. Bunlara ek olarak, Yönetmelikler, Tebliğler ve Genelgeler marifetiyle kamu kurumlarında filo yönetimi düzenlenmeye çalışılmıştır. Ancak, bu düzenlemeler, yaşanan sorunların tam olarak çözümünü sağlamadığı gibi, mevzuatın karışık bir hal almasına neden olmuştur.

Mevzuattaki eksiklikler ve sorunlar uygulamaya da yansımıştır. Uygulamada tespit edilen belli başlı sorunlar, taşıt temin, kullanım ve tasfiye süreçlerinin etkin bir şekilde yürütülmesini sağlayacak kriterlerin yeterli olmaması, kapasite yetersizliği, merkezi ve kurumsal düzeyde planlama, veri analizi ve idari yapılanmaya yeterince önem verilmemesidir. Örneğin; 2018 yılındaki adıyla Kalkınma Bakanlığının kamudaki araç saltanatı hakkında kritik bir rapora göre 2007-2017 yılları arasındaki 10 yılda kamunun araç filosu yüzde 32 oranında artışla 83.040’tan 110.131’e yükseldiği görülmektedir. Ayrıca rapora göre Müsteşarlar, Müsteşar Yardımcıları, Başkan ve Başkan Yardımcıları ile Genel Müdür ve Genel Müdür Yardımcıları kamu taşıtlarını görev emri formu olmaksızın diledikleri gibi kullanabiliyorlar. Bürokratlar araç alımında genelde baz model yerine otomatik ve daha konforlu olanları tercih ediyor, bu da maliyetleri yükseltiyor.

Cumhurbaşkanlığı 2018 yılında 331 araçlık bir filoyu kullandı. Bu araçlara lüks niteliğindeki donanımlar ise ihale ile özel şirkete ödenen kasko bedelini yükseltiyor. Cumhurbaşkanlığı filosunda 17 inç LCD monitörü olanda var, özel amaçlı görüntüleme ekipmanına sahip olan da buzdolabı yerleştirilen de. Jammer cihazlı ve radyasyona karşı koruyucu özelliği olan filtreli camlara sahip olanların kasko bedeline 315 bin TL’lik bir ek ödeme daha yapılıyor.

Türkiye resmi araç sayısıyla dünyanın en zengin ve gelişmiş ülkelerinden Almanya ve Japonya’yı 20’ye katlıyor. Bu lüks araçların çoğu da hizmet yerine makam aracı olarak kullanılmakta olup, şoför, akaryakıt, yağ, bakım, yıpranma gibi giderleri göz önüne alındığında Türkiye’nin astronomik bir israfın içinde yüzdüğü görülmektedir.

Ak parti hükümeti 2018-2020 dönemine kapsayan Orta Vadeli Programda (OVP) kamuda taşıt kullanımına sınırlama getirileceğini, kamuda tasarruf sağlanacağı açıklarken diğer yandan kamu için kiralık taşıt kullanımının önüne geçilmemiş, Maliye Bakanlığı Harcırah ve Taşıt Dairesi Başkanlığınca halen kamu idareleri tarafından 17.768 kiralık araç kullanıldığı belirtilmiştir.

Bu ekonomik kriz ortamında evine 1 kilo patates-soğan alamayan emekli, asgari ücretli, memur ve işçi vatandaşlarımızın vergileriyle-emeğiyle kiralanarak bu lüks araç filolarına araç başına ödenen 4-5 yıllık kira bedelleri ile kamu kurum ve kuruluşlarına yani devletimize çok rahat bir araç alınabilir. Tüyü bitmedik yetimin hakkını ve milli menfaatlerimizi korumak için Meclis Araştırması açılmasını talep ediyorum.”

    Bir yanıt yazın

    E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

    Röportaj

    Sağlık

    Spor