Kredi kartı sayesinde hayata tutunuyoruz

Barkal Dolmuşları Odası Başkanı Halil Kocabaş, yolların yetersizliği akaryakıt fiyatlarının yüksekliği ve dolmuş ücretlerinin az olduğundan dert yandı. Dolmuşçu esnafının, halkın yaşadığı tüm sıkıntıları en çok hisseden ve halkla en çok yüzyüze olan meslek sahipleri olduklarını belirten Kocabaş, “Bu ülkedeki her sıkıntıyı en çok hisseden kişiler, hep dolmuşçu esnafı olmuştur. Dolmuşçu esnafı, bir anlamda sade vatandaşın hislerinin aynasıdır” diye konuştu.

Röportaj: Mehmet KOL

ADANA (BÖLGE) Barkal Dolmuşları Odası Başkanı Halil Kocabaş ile toplu taşıma araç çalışanlarının günümüz sorunlarını konuştuk.

Dolmuş şoförlerinin yaşadığı sorunları ve bu sorunların neler olduğu üzerinde belirlemeler yapıp sorunların çözümü üzerinde fikirler üretmeye çalıştık.

Toplu taşıma araç çalışanlarının trafikte yaşadığı sıkıntılar, sürekli zamlanan yakıt ve topluma taşıma ücretlerine zam yapılmamasının, toplu taşıma araç çalışanları için büyük bir sorun olduğunu konu eden Halil Kocabaş, “ İki yıldan beri toplu taşıma ücretlerine zam yapılmıyor ama yakıta sürekli zam geliyor, araç parçalarına zam geliyor bizler artık dayanamaz olduk” dedi.

İşte Barkal Dolmuşları Odası Başkanı Halil Kocabaş’a sorduklarımız ve aldığımız cevaplar.

xxx

Son zamanlarda esnaf kan ağlıyor, peki sizin sorunlarınız var mı, sorunlarınız varsa bunlar neler?

Türkiye’deki ekonomik krizde en büyük sıkıntıyı bizler yani dolmuşçu esnafı yaşıyor. Tüm girdiler 2-3 misli artarken, 2,5 senedir aynı ücret tarifesiyle çalışıyoruz. Masraflarımız yüze yüzen çok daha fazla arttı. Yakıta sürekli zam geliyor, kullandığımız araçların parçalarının fiyatları dövize endeksli olunca onlar da büyük ölçüde artış gösterdi.. Bu masraflar karşısında dayanamaz hale geldik. Bizler eskiden, 3 senede bir araç değiştiriyorduk, araçlarımızı yeniliyorduk. Ama şimdi bunu yapamıyoruz, ekonomik sıkıntı, artan fiyatlar buna engel oldu..

xxx

Şehir içi ulaşımında Büyükehir Belediyesi Kent Kart uygulaması başlattı. Bu durum dolmuşçu esnafını nasıl etkiledi?

Kent Kart uygulaması bizim için büyük bir sorun olmadı. Biz kent kart uygulaması için yüzde ödüyoruz. Kent Kart için 3.85 oranında ve Adana Büyükşehir Belediyesi’ne 1,6 oranında yüzde ödüyoruz.

Bu bizim için bir dezavantaj oldu, bizim kazancımızdan eksiliyor.

xxx

Gürültü kirliliğinin en büyük nedenlerinden biri korna çalmak, bunu engellemek için bir çalışmanız var mı?

Dolmuşçu esnafı olarak ayda bir toplantı yapıyoruz. Her toplantımızda gürültü kirliği ve klakson çalma konusunda esnafımıza uyarılar yapıyoruz. Adana’da 1980’den beri nüfus arttı ama dolmuş sayısı aynı kaldı. Yani 40 yıla yakın zamanda dolmuş sayısı artmadı. Belediye kendi araçlarını arttırdı. 1986 yılında özel halk otobüsleri geldi. En büyük sorun, caddelerin küçük olması ve yeterli olmamasıdır. Araç sayısı artıyor ama toplu taşıma araçlarının sayısı aynı kalıyor. Bizler saat ile çalıştığımız için varacağımız yere belirlenen saatte ulaşmamız gerekiyor. Saat sorunu nedeniyle, belirlenen zamanda ulaşım noktalarında bulunmamız gerekiyor. Dolmuş şoförlerimiz en çok bu nedenle kornaya basmak, diğer sürücüleri uyarmak zorunda kalıyor.. Tabii bu durum bizim de desteklediğimiz bir şey değil. Kornaya basmak, çevre kirliliği oluşturuyor. Bunun farkındayız.. Önlemek için de çaba harcıyoruz.

xxx

Yerel seçimler yaklaşıyor, yerel seçimlerin sonucunda kazanan siyasi yönetimden beklentileriniz neler?

Bu kentte yaşıyorsak, bu kentin sorunlarının içindeyiz demektir. Adana’da yaşayan her vatandaş gibi izlerin de yola ihtiyacı var. Bizlerin de huzura ihtiyacı var. Büyükşehir Belediye Başkanı Sayın Hüseyin Sözlü, şehir dışına yollar yaptı. köprüler yaptı, bulvarlar yaptı. Bunları inkâr edemeyiz. Bunlar belediyecilik hizmetidir. Olması, yapılması gereken hizmetlerden sadece birkaçıdır. Seçim sonunda ya Hüseyin Sözlü kazanıp, hizmetlerine devam edecek. Ya da Zeydan Karalar başkan seçilecek, bu hizmetleri ve daha da fazlasını ondan bekleyeceğiz. Seçimi kim kazanırsa o da bizim baş tacımız olacaktır.

Dolmuşçu esnafının en büyük sıkıntısı, yolların dar olması ve artan özel araç sayısını karşılayamayacak düzeylere gelmesidir. Seçim sonrası göreve gelecek olan siyasi yönetimlerden, bu yolları genişletmelerini ve geleceğe dair daha geniş anlamkda planlamalar yapmalarını istiyoruz. Şu an bizim için esnafımızın yaşadığı en büyük sorun, Adana Adliyesi’nin önündeki bariyerler. Orada bulunan yol çok dar, sürekli orada trafik oluyor ve bizler orada sorunlar yaşıyoruz. Herhangi bir vatandaş bir gün içerisinde oradan bir defa geçiyor ama biz toplu taşıma çalışanları o güzergahı sürekli geçiyoruz. O yolun genişletilmesi bizim için çok rahatlatıcı bir çalışma niteliği taşır. Daha uygun, yanaşılabilir, yolcuları ve toplu taşıma araçlarının sıkıntılarını giderecek durak yerleri oluşturulmasını istiyoruz. Yolcular, daha rahat araçlara binmeli, araçlar daha uygun koşullarda duraklara yanaşabilmelidir.

xxx

Toplu taşıma çalışanlarının kazanç durumu nasıl, esnaf kazancından mutlu mu? Özellikle dolmuşçu esnafının geliri eskisi gibi iyi düzeyde mi? Bu konudaki sıkıntılar neler?

İki yıldan fazladır, toplu taşıma araçlarına zam yapılmıyor. Bizler bu durumdan kaynaklı sorun yaşıyoruz. Bundan iki yıl önce bir akü 60 TL iken şimdi 200 TL olmuş durumda. Aynı keza minibüs fiyatları da çok arttı. Bizler kazanmıyoruz, bankalardan aldığımız krediler ile hayatta kalmaya çalışıyoruz.

xxx

Toplu taşıma çalışanlarının bu kadar sorun içerisinde geleceğini nasıl görüyorsunuz?

Ülke genelinde olduğu gibi Adana’da da bir belirsizlik ortamı var. Ekonomik sıkıntıların giderek arttığı bir dönemi  yaşıyoruz.. Toplumun yaşadığı sıkıntıları, toplumun bir parçası olarak bizler de yaşıyoruz. Ne olacağını, sıkıntıların ne zaman ve ne şekilde giderileceğini bilemiyoruz. Önümüzdeki günlerde nasıl sorunlar yaşayacağız, bilmiyoruz. Ama her şeye rağmen, bir umutla yaşıyoruz.. Umarım, Türkiye’de başta ekonomik olmak üzere her türlü sıkıntılar giderilir. Toplumu oluşturan herkes gibi bizler de güzel günler yaşarız.

Bu ülkede yaşıyorsak, bu ülkedeki her sorundan etkileniyor, her türlü mutluluğu da birlikte paylaşıyoruz demektir.

    Bir yanıt yazın

    E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

    Röportaj

    Sağlık

    Spor